اسب‌داران خراسان‌شمالی ویترینی برای نمایش ندارند

200-228.jpg

خراسان‌شمالی دارای حدود 1000 سر اسب اصیل ترکمن است و سال‌هاست که مسئولان استانی وجود این گونه حیوانی را به عنوان یک مزیت اقتصادی برای رشد و توسعه استان بیان می‌کنند اما بعد از گذشت سال‌ها هنوز صنعت اسب جایگاه واقعی خود را در این استان پیدا نکرده و آرزوی دیرینه پرورش دهنگان اسب این استان محقق نشده است.

 

خراسان‌شمالی خاستگاه اصیل‌ترین نژاد اسب ترکمن در ایران بوده و در واقع هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به این استان و منطقه مرزی جرگلان است. به اعتقاد کارشناسان، این استان دارای خالص‌ترین، اصیل‌ترین، نابترین و دست نخورده‌ترین نژاد اسب ترکمن در جهان است، اسبی که به واسطه چالاکی و چابکی آوازه آن در سراسر جهان پیچیده است.

 

حمید رضا صالحی یکی از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن در خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه نبود مهارت و اطلاعات کافی تعدادی از مسئولان و عدم ریسک پذیری موجب شده تا صنعت مهم اسب در استان جان نگیرد، تصریح کرد: مسئولان برای توسعه این صنعت باید بها پرداخت کنند و ریسک پذیر باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه کارگروه تخصصی اسب در استان از برش کافی برخوردار نیست، توضیح داد: سه درخواست که شامل ورود سرمایه به این بخش و ایجاد پیست سوارکاری و باشگاهی برای نگهداری و خرید و فروش اسب بوده است، به آن کارگروه ارسال شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: خراسان‌شمالی سابقه طولانی در تولید و پرورش اسب دارد اما هنوز یک پیست سوارکاری و باشگاه پرورش اسب در این استان راه‌اندازی نشده است.

 

وی گفت: اسب‌های ما در شهر گنبد می‌دوند و نفرات اول تا سوم این مسابقات، سوارکاران این استان هستند.

 

عبدالجلیل غیادی، مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه صنعت اسب و سوارکاری خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه این شرکت تعاونی از سال 77 راه اندازی شده و دارای 1500 نفر عضو است، افزود: 90 درصد جامعه اسب داران استان در این شرکت تعاونی عضو هستند اما بنا به دلایل اداری و غیر اداری نتوانسته به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.

 

افزود: محل عرضه توانمندی اسب یک میدان سوارکاری است که در کشور ما بیشتر به صورت میادین اسب دوانی و پرش است. با وجود اینکه خراسان‌شمالی قطب و سردمدار صنعت اسب در کشور است اما مجبور است برای نمایش تولیداتش و انجام یک کار اقتصادی وارد میادین محلی شود. یک میدانی همانند تخته ارکان که به هیچ عنوان استاندارد نیست.

 

وی تاکید کرد: این امر واضح است که اسب در هر صورت راه خود را پیدا می‌کند اما آن ارزش افزوده و بهره‌وری که باید از این صنعت حاصل شود به دست نخواهد آمد و این معضل و توسعه نیافتگی است.

 

غیادی ادامه داد: اسب ترکمن خراسان‌شمالی محلی برای جلب مشتری ندارد و این یک ضریه جدی اقتصادی بر پیکر استان وارد می‌کند.

 

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بیان کرد: صنعت اسب یک کالای اقتصادی است که می‌تواند جامعه را به سوی ورزش و نشاط سوق دهد و این رویه می‌تواند در ابعاد جهانی مهم باشد و به رقابت با بسیاری از کشورها بپردازد اما نبود زیرساخت‌های لازم در این حوزه همچون پیست سوارکاری، غفلت مسئولان ذیرربط را نشان می‌دهد.

 

غیادی با بیان اینکه دولت برای توسعه این صنعت هیچ برنامه‌ای ندارد، تصریح کرد: حال که این تعاونی و بخش خصوصی پا به عرصه گذاشته و قصد توسعه آن را دارد که مطابق بندهای اقتصاد مقاومتی است، بخش دولتی نباید با آن به رقابت بپردازد.

 

مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه صنعت اسب و سوارکاری خراسان‌شمالی با اشاره به پیست‌های سوارکاری در استان گلستان و در شهرهایی همچون آق قلا، گنبد و نوروز آباد، توضیح داد: این شهرها با فاصله‌های خیلی کم دارای پیست‌های سوارکاری هستند و به طور حتم گردش مالی خیلی زیاد موجود شده تا در این مسافت کوتاه سه پیست سوارکاری ساخته شود. این درحالیست که در شهرستان راز و جرگلان در مناطقی همچون غلامان، باغلق و یکه سعود کورس‌های اسب دوانی برگزار شده اما در زمین‌های محلی و غیر استاندارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که دلیل سنگ اندازی بخش دولتی برای راه اندازی پیست سوارکاری توسط این شرکت تعاونی چه چیزی است، گفت: بنده علت این امر را سنگ اندازی نمی‌دانم بلکه ناآگاهی و شناخت نداشتن از این حوزه و صنعت را دلیل اصلی این مشکل می‌دانم.

 

غیادی افزود: کارگروه توسعه صنعت اسب اصیل ترکمن در این استان برگزار می‌شود و در خصوص موارد مختلفی همچون برگزاری جشنواره‌های زیبایی اسب و مسابقات تصمیم گیری می‌شود این درحالیست که هیچ یک از اعضای این تعاونی که 90 درصد جامعه اسب داران استان را تشکیل می‌دهد دعوت نمی‌شوند یا در دقیقه آخر دعوت می‌شوند که امکان حضور در جلسه وجود ندارد. تصمیمات این کارگروه یک جانبه و بدون حضور اکثریت جامعه سوارکاری استان گرفته می‌شود.

 

وی ادامه داد: رئیس هیات سوارکاری حدود دو سال است در بین اسب دارها حضور پیدا نکرده و هیچ نگاهی به پیشنهادات تعاونی ندارد این درحالیست که این مسئول باید برای رونق این صنعت به دنبال سرمایه گذارها باشد.

 

غیادی تاکید کرد: بخش دولتی باید منویات مقام معظم رهبری را در خصوص شعار امسال اجرایی کرده و راه را برای حضور بخش خصوصی و تعاونی باز کنند چرا که ساخت پیست سوارکاری توسط این تعاونی سرمایه‌ای برای استان خواهد بود که قابل توسعه است.

 

محمد رضا موفق، مدیر کل امور اقتصادی استانداری خراسان‍شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه قرار بر این بوده تا یک پیست سوارکاری در منطقع علی آباد بجنورد ساخته شود، ادامه داد: حضور ارتش در آن زمین‌ها مانع از انجام چنین کاری شده است، اما استاندار اداره کل راه و شهرسازی استان و ارتش را موظف کرده که تا طی سه ماه نخست سال جاری تکلیف این زمین رامشخص کنند تا این پیست در این محل ساخته شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که رئیس هیات سوار کاری استان طی سال گذشته خبری مبنی بر پیدا کردن زمینی در اطراف منطقه بوستان بش قارداش برای ساخت این پیست اعلام کرده بود، اظهار کرد: این خبر را شنیده‌ایم اما در مورد جزئیات آن اطلاعی نداریم.

 

موفق در پاسخ به سوال دیگری منبی بر اینکه بودجه‌ای نیز برای ساخت پیست سوارکاری در محل علی آباد بجنورد در نظر گرفته شده بود و آیا این اعتبار هنوز موجود است، بیان کرد: مقدار این اعتبار 500 میلیون تومان است که قرار بر این بود تا از محل اعتبار وزارت نفت اختصاص یابد و قابل احیاست.

 

موسی الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه ساخت پیست سوارکاری در منطقه علی آباد بجنورد در سال 91 در سفر دولت دهم به این استان مصوب شد، اظهار کرد: این زمین به دلیل اینکه ارتش ادعا می‌کرد متعلق به آن‌هاست هنوز برای اجرای این پروژه اختصاص نیافته است. برای اجرای این پروژه بودجه نیز در نظر گرفته شده بود. این بودجه از سال 91 تا سال 93 وجود داشته تا اینکه در پایان سال 93 اعلام شد که دیگر این بودجه اختصاص نخواهد یافت اما با پی گیری‌های انجام شده اختصاص این پول برای سال گذشته دوباره احیاء شد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر آن با پی گیری‌های انجام شده قرار بر این شد تا زمینی در منطقه بیدک بجنورد برای ساخت این پروژه که متعلق به منابع طبیعی است اختصاص یابد.

 

ثروتی در پاسخ به این سوال که شنیده شده مساحت این زمین اندک و برای ساخت پیست مناسب نیست، توضیح داد: اگر زمین در منطقه علی آباد برای اجرای این پروژه اختصاص یابد بسیار مناسب است اما اختلاف میان راه و شهرسازی و ارتش بسیار زمان بر بوده و اجرای کار را به تاخیر می‌اندازد، حال آنکه مساحت زمین در منطقه بیدک 40 هکتار است که 17 هکتار از آن برای ساخت میدان کافی است و برای اعطای آن نیز هیچ اختلافی میان اداره‌ها وجود ندارد و این امر پی‌گیری جدی مسئولان را طلب می‌کند.

 

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا برای مصاحبه با رئیس هیات سوارکاری استان بی نتیجه باقی ماند.