اسبداری نوین به سه بخش اصلی تقسیم میشود: 
1.تولید وارتقا ذخیره ژنتیکی بومی 
2.تولید اسب با فاکتورهای استاندارد برای رقابتهای میدانی
3.بروز کردن بخش خدمات کالا وتبلیغات وصنایع جانبی وبرندسازی برای بازار
دوبخش اول باید بسیار علمی واصولی بنا نهاده شده باشد تا بتوان بازارهای جهان را تحت تاثیر خود قرار داد.
در بخش اول باید کارشناسان با بررسی شاخصها همیشه تلاش کنند تا اسبهای پایه وبیس را ارزیابی وبهترین فرمت اصلاحی را که باید داشته باشند نگهداری کنند تا از چارت استاندارد خارج نشوند و با مازاد تولیداتشان وارد بخش دوم که تولید اسب میدان است بشوند وهمواره اسب جایگزین داشته باشند تا سطح رنکیگ میدانها بالا و سلیقه همه علاقمندان را تامین کنند زیرا که بر سودسهام آن منطقه بسیار تاثیر خواهد بود.
شیوه اسبداری وپرورش آن در ایران بدلیل باور غلط با همه تلاشهای دلسوزان این عرصه هنوز در بخش اول یعنی تولید ارتقا اسب بیس وپایه به یک فرمت استاندارد مسکوت مانده ونتوانسته به یک محتوای مشخص برسد که باید بطور اساسی وصرف توجه دوباره بازنگری شود فارغ از هرنگاه قومی وگروهی تا دریک پروسه سالم از این مرحله عبور کنیم وبه مراحل بعد به عرضه اسب ایرانی با مشخصات استانداردهای جهان وارد شویم ودر کنار ان به عرصه کالا وخدمات ایرانی و باکسب سهمیه های ورزشی معتبر اسب ایرانی را به جهان در قالب برند موفق به عرضه آن شویم .موفق باشید صنعت اسب در ایران