آزمایش خون سحر و جادو نیست، اما آنها دارای قابلیت گسترده ای هستند در دو مولفه ساده و اساسی : سلول های قرمز خون، که حمل اکسیژن و سلول های سفید خون، که مبارزان بیماری بدن هستند به تشخیص بیماریهای نادرسهم بسیار مهمی برای تشخیص و شناخت عفونت ویا سم شناسی وحتی مشکلات ژنتیکی ایفا میکنند.
 
 
ساده ترین پایه آزمایش خون شمارش این سلول ها است. اگر تعداد گلبولهای سفید خون بالاتر از حد طبیعی باشد، عفونت وجود دارد و بدن درحال حمله مزاحمان آلوده است و اگر تعداد کمتر از محدوده طبیعی است نشان می دهد که بدن قابلیت دفاعیش را از دست داده ودرمعرض انواع ویروسها قرار خواهد گرفت.
 
 
محدوده نرمال برای یک تعداد گلبولهای سفید خون در اسب است 5.4-14،3 در هر میکرولیتر و شمارش سلول های سفید خون پایین تر از 5.4 به معنی غیر طبیعی بودن سلول های سفید خون است و هربیماری ساده ای میتواند اسب را از پا دربیاورد . شمارش اگر بالاتر از 14.3 باشد بدن اسب تحت حمله های عفونت، التهاب، تخریب بافت بدن، لوسمی یا سرطان خون است.ضربه و جراحت، استرس و تب قرار خواهد گرفت
 
با بررسی پنج نوع گلبول سفید که هرکدام با عفونتها مبارزه میکنند میتوان نوع عفونت والتهاب .تخریب سلولی و...آگاه شد که درتشخیص سریع بسیار کمک میکند.
 
 
محدوده نرمال سلول های قرمز خون در اسب 5.50-12.90 میلیون در هر میکرولیتر است که با بررسی آن میتوان سطح کم خونی واندازه آنها به میزان اکسیژن دریافتی از ریه ها به بدن آگاه شد واز حضور پلاگتها محدوده طبیعی برای اسب 100-350000 در هر میکرولیتر است اطلاع پیدا کرد.
 
این دومورد تنها دو نمونه ساده بررسی آزمایشات خون هستند ومیتوان با بررسی پیچیده تر به اطلاعات اساسی تری نیز دست یافت وما صرفا جهت آشنایی بیسیک این دومثال را اشاره کردیم .
 
@Equineir
 
آنالیزهای خونی قبل از تولید میتواند بسیاری از اطلاعات صحیح را به تولید کننده اسب بدهد تا در تصمیم گیری راحتتر بتواند درگله اش بدنبال تاپ ترین گزینه ها بگردد وتولیدی را استارت بزند که از کمترین احتمالات ضعف خونی وژنتیکی برخوردار باشد .
 
 
امروزه آزمایشگاههای مطرح جهان با آرشیو سازی دیتاها روز به روز توان خود را برای ارائه گزارشات با درصدهای بالا افرایش میدهند بشکلی که میتوانند احتمال مبتلا شدن به سرطان وامراض را در پیوندهای خونی در تقابل ژنتیکی وسطح سلامت تولید پیش بینی کنند .
 
سطح تفاوت یک تولید آنالیز شده با یک تولید براساس بررسی سطحی درساده ترین اختلافات میتوان به میزان دقیق توان اسب درمسافتهای مختلف ویا میزان اکسیژن دریافتی اشاره کرد که این دو عامل ساده بیش از شصت درصد پیروزی یک اسب هستند وبا آنالیز چند فاکتور دیگرمیتوان اسبانی تولید کرد با توجه پتانسیل های نژادی به پدیگری ارزشمند وخاص ختم شود که در مقایسه با نژادهای دیگراز فاکتورهای انحصاری حداقل برای چند سال برخوردار خواهد بود.
 
 
امروزه سنترهای تخصصی با بهره گیری دانش روز وتجربیات گذشته اسبانی تولید میکنند که آنالیزورها را درپیش بینی هایشان به زحمت بیاندازد وضریب شانس اسبهایشان را با این روشها در رقابتها بالا ببرند تا علاوه برکسب جامهای گرانقیمت تولیدات مازاد خود را در حراجی ها با رتبه بالایی چکش بزنند.
صنعت اسب درایران