وزیر ورزش: تلاش کردیم در توزیع منابع فدراسیون ها دخالتی وجود نداشته باشد

تهران - ایرنا - وزیر ورزش و جوانان گفت: با وجود همه این موانع، تلاش شده اعتبارات به نحو شایسته با چارچوب های خاص تقسیم شود و دخالت هیچ فردی در توزیع این منابع وجود نداشته باشد.

 

به گزارش ایرنا، محمود گودرزی در نشست روسای فدراسیون های ورزشی با وزیر ورزش و جوانان که امروز (چهارشنبه) برگزار شد با اشاره به حضور واعظ موسوی به عنوان رئیس انجمن تخصصی روانشناسی ورزشی در این جلسه،اظهار کرد: تشکیل این انجمن، اقدامی مثبت در راستای موفقیت تیم های ملی است. 
وزیر ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد انجمن روانشناسی ورزشی به خاطر جایگاه علمی خود پایدار بماند و هم اکنون که در آستانه ورود به المپیک هستیم این انجمن، تیم های اعزامی را یاری کند و بتوانیم از دانش آن ها در جهت رفع مشکلات روحی و روانی ورزشکاران مان بهره بگیریم.
گودرزی همچنین در این نشست از تشکیل انجمن تغذیه ورزشکاران نیز خبر داد و گفت: امیدوارم با تشکیل این انجمن بتوانیم حضور متخصصان تغذیه را در کنار تیم ها داشته باشیم تا به تدریج از دوپینگ دور شویم و از استفاده صحیح مواد غذایی برای ورزشکاران بهره ببریم.
وی ضمن تقدیر از تلاش های رئیس و مجموعه فدراسیون نابینایان و کم بینایان نیز اظهارکرد: مظلومی از افتخارات کشور و جامعه ورزشی، فردی ارزشمند، مجرب و متخصص در کار خود است که توانسته، مسئولیت فدراسیونی که در اختیار دارد را به شایستگی راهبری کند و منشاء خیر شود.
وزیر ورزش با تاکید بر این نکته که ما منابع محدودی داریم، گفت: با وجود همه این موانع، تلاش شده اعتبارات به نحو شایسته با چارچوب های خاص تقسیم شود و دخالت هیچ فردی در توزیع این منابع وجود نداشته باشد اما باید جامعه معلولین را ویژه ببینیم.
وی در ادامه با اشاره به فدراسیون سوارکاری گفت:سپردن کار به کاردان عین عدالت است و عدالت، قرار گرفتن هر چیزی سرجای خود است. خوشبختانه تیمی فعال، کاردان و پرتلاش در فدراسیون های ورزشی مشغول به فعالیت هستند که با وجود محدودیت ها هر روز نام ورزشکاران ایران در راس ورزش دنیا به چشم می آید.
گودرزی در ادامه درخصوص محدودیت های توسعه ای فدراسیون سوارکاری گفت: صنعت اسب مشکلات عدیده ای داشت و محدود به مرزهای ایران شده بود که با اولین اقدام رئیس این فدراسیون، مجوز فعالیت از وزارت جهاد گرفته شد و از این به بعد خودشان می توانندمساله اسب را برعهده بگیرند.
وزیر ورزش و جوانان عملکرد این فدراسیون در جذب پتانسیل بخش خصوصی را قابل توجه خواند و افزود: این برنامه های فدراسیون بسیار خوب بوده و من فکر می کنم فدراسیون سوارکاری الگوی بسیار خوبی برای سایر فدراسیون ها باشد که پیشنهاد می کنم از این تجربیات بهره گرفته شود.
گودرزی همچنین با اشاره به سخنان رییس فدراسیون شنا، شیرجه واترپلو گفت: رئیس این فدراسیون، توانمندی های لازم را دارد و از زمان حضور در فدراسیون به خوبی عمل کرده که امیدوارم سیر صعودی آن در کسب موفقیت های بیشتر، تداوم یابد.
وی ادامه داد: مشکلاتی در خصوص استخرها وجود دارد که امیدواریم آقایان هاشمی و سجادی مشکل استخرهای قهرمانی را رفع کنند.
مناف هاشمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش ورزش و جوانان نیز در این جلسه گفت: افتخاراتی که توسط هر فدراسیونی به وقوع می پیوندد خستگی ما در حوزه پشتیبانی را رفع می کند .
او افزود: در 6 ماه گذشته چندین دستورالعمل از دولت ابلاغ شد که از جمله می توان به دستورالعمل مجاز شدن دستگاه ها از استفاده یک درصد از بودجه خود به ورزش، دستورالعمل خیرین، دستورالعمل فروش واگذاری املاک بلا استفاده و بحث های ماده 27 مشارکت بخش خصوصی و آیین نامه های مرتبط با وام و... اشاره کرد.
همچنین احمدی معاون فرهنگی آموزش و پژ‍وهش وزارت ورزش و جوانان نیز در این جلسه گفت: درحوزه فرهنگی، از ابتدای سال بحث یادمان شهدای ورزشکار را آغاز کردیم و در این خصوص همکاری با بخش های مرتبط شکل گرفت. شخصا از همه مدیرانی که اهتمام و زمینه شناسایی پنج هزار شهید را مهیا کردند قدردانی می کنم .
او افزود: کار ارزشمندی توسط دوستان برنامه ریزی شد که امیدوارم 13 بهمن یادمان ملی را در سالن 12 هزار نفری آزادی را برگزار کنیم.انتظار می رود همه عزیزان کمک کنند آثار ماندگاری داشته باشند.
احمدی در ادامه از برگزاری مسابقات قرانی خبر داد و گفت: بهمن ماه امسال مرحله ملی این مسابقات برگزار می شود که در این بخش می خواهیم چهره های ملی ورزشی را مشارکت دهیم.
او تصریح کرد : در دهه فجر برنامه های ورزشی و فرهنگی به مناسبت آن روز ها پیش بینی شده است که نیارمند همکاری فدراسیون ها با ستاد هستیم.
** واعظی: از فردا کارمان را آغاز می کنیم
در ادامه این جلسه، واعظ موسوی مسئول انجمن تخصصی روانشناسی ورزشی کشور در خصوص تشکیل این انجمن اظهار داشت: چقدر خوب که این روزها لازم نیست در خصوص ضرورت وجود روانشناسی صحبت کنیم و چه امیدبخش که اکثر روسای فدراسیون ها اشراف کامل به مبحث روانشناسی دارند و همین موضوع زمینه ساز تشکیل انجمن شد.
او توضیح داد: البته فدراسیون هایی پیش از این کمیته های روانشناسی خود را تشکیل داده بودند که در این خصوص می توانم به فدراسیون های فوتبال ، والیبال، شنا ، فدراسیون معلولان و جانبازان و کمیته ملی المپیک و پارالمپیک اشاره کنم .
موسوی با بیان اینکه بهترین جای این انجمن در دل فدراسیون پزشکی ورزشی است، افزود: واقعیت این است که فدراسیون تخصصی روانشناسی ورزشی در سطح جهان و اروپا فعال است که بی تردید در زمان خود این اقدام در کشورمان نیزصورت خواهد گرفت. از فردا کارمان را با آقای نوروزی آغاز و چنانچه لازم باشد آموزش ها را خواهیم داد. 
در ادامه این نشست محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون ورزش نابینایان و کم بینایان با ارائه گزارش کوتاهی از فعالیت های این فدراسیون، گفت: این فدراسیون بعد از انقلاب در دل فدراسیون جانبازان و معلولان شکل گرفت و از سال 78 به صورت مستقل کار خود را آغاز کرد.
وی با بیان این که فعالیت ورزشی در این فدراسیون با 8 رشته برای آقایان و 6 رشته برای بانوان پیگیری می شود، افزود: بچه های نابینا و کم بینا، بچه های نظام و انقلاب هستند.
مظلومی ادامه داد: شعار دنیا این است که مشکل معلول مشکل جامعه است و معلولی که ورزشکار می شود به جامعه باز می گردد که امیدواریم با این نگاه بر روی ورزش نابینایان سرمایه گذاری شود.
خلیلی: 440 باشگاه فعال سوارکاری در کشور وجود دارد
رئیس فدراسیون سوارکاری نیز در این جلسه با بیان اینکه در کشور 440 باشگاه فعال در امور اسب وجود دارد که در اکثر آن ها بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده افزود: استان یزد به عنوان یکی از فعال ترین استان ها است و دراین استان 110 باشگاه فعال و بیش از 6 هزار اسب پرورشی وجود دارد.
خلیلی همچنین توضیحاتی را پیرامون بخش های آموزشی ،قهرمانی ،مسابقات ،چگونگی بهره گیری از پتانسیل بخش خصوصی ،مبارزه با دوپینگ ،میزبانی مسابقات بین المللی و استعدادیابی ارایه کرد.
رضوانی رییس فدراسیون شنا،شیرجه واترپلو نیز در این جلسه گفت: سال پیش فدراسیون شنا در 3 بخش ارزیابی معاونت قهرمانی مقام دوم را پس از فدراسیون کشتی کسب کرد.
او در ادامه با ارائه گزارشی مختصر از روند مدال گیری و وضعیت کنونی سه رشته فعال در این فدراسیون، خاطرنشان کرد: در بعد همگانی نیز برنامه های متنوعی بر اساس اهداف وزارت ورزش و منویات مقام معظم رهبری برگزار کردیم.
در ادامه نشست روسای فدراسیون های ورزشی با وزیر ورزش، رامین طباطبایی مسئول استعدادیابی فدراسیون های ورزشی ضمن تقدیر از حضور فعال فدراسیون ها در برپایی نمایشگاه استعدادیابی، اظهار داشت: آن چه که در این بخش برای ما اهمیت داشت تبیین شرایط موجود بود و بر همین اساس فدراسیون هایی شناسایی شدند که از این برنامه جلوتر و فدراسیون هایی بسیار ضعیف عمل کرده بودند.
طباطبایی با تاکید به ایجاد حلقه های واسط در امر استعدادیابی میان فدراسیون ها و دیگر ارگان ها، گفت: اولویت ما تعریف فرایند استعدادیابی خاص برای هر فدراسیون بود که این کار به خوبی انجام شد.
وی با ابراز امیدواری از جلوگیری از روند نوسان های مدال آوری در ورزش حرفه ای و قهرمانی، افزود: زیرساخت های توسعه ورزش قهرمانی از استعدادیابی نشات می گیرد و می توانیم با این روند طول دوره قهرمانی را بیشتر کنیم و کاهش آسیب های بدنی را نیز داشته باشیم.
مسئول امور استعدادیابی فدراسیون ها، سیستماتیک بودن، خصوصیات غربالگری، پیشنهاد گروه رشته ای، دینامیک بودن، قابلیت روزآمد شدن را از جمله ویژگی های یک روش نظام مند استعدادیابی عنوان کرد و گفت: این روند و اختصاصی کردن ورزش از سنین 9 تا 12 سالگی آغاز می شود ودر سن 13 تا 18 سالگی جذب و پرورش این استعدادها را خواهیم داشت.
وی در ادامه گزارشی از وضعیت مراکز ورزش قهرمانی و همچنین طرح مکمل نظام جامع استعدادیابی کشور به نام آمایش ورزشی را ارائه و اولویت های رشته های ورزشی هر استان را به طور جداگانه ارائه کرد.