پايه‌گذارى ورزش ولتج براى اولين بار در ايران 
فدراسیون سوارکاری ایران، پس ازمراحل  کارشناسی و تصویب ورزش ولتج یا ژیمناستیک روی اسب توسط هیئت رئیسه فدراسیون، اقدام به راه‌اندازی و توسعه این رشته‌ی ورزشی زیبا، جذاب، مهیج و آمیخته از هنر، ورزش و موسیقی نمود. تیم اجرایی این ورزش، فعالیت خود را از خرداد ماه ۹۴ در باشگاه اسبیران با همکاری خانم‌ها: سمیرا نوع‌پرست (مسئول اجرایی)، مهسا سرلک  (لنژر) و مربیگری مینا فراهانی که دارای مدرک مربیگری ولتج از آلمان می باشد، شروع نمودند.
 یادآور می شود، در حال حاضر ۷ ورزشکار علاقمند به  ژیمناستیک و سوارکاری تحت آموزش مقدماتی تکنیک‌های پایه ولتج قرار دارند. این تمرینات فعلا فقط سه جلسه در هفته برگزار می‌شوند. 
جزئیات برنامه تمرینی این ورزشکاران به شرح زیر می باشد:
- آشنايى با اسب و تيمار اسب
-آموزش و تمرینات آمادگى جسمانى، ژيمناستيك و كار با خرک
-آموزش سواری مبتدی و تمرینات تعادلی روی اسب
- كلاسهاى تئورى همراه با فيلم و كناب براى ارتقاى سطح آگاهى
- آموزش و تمرینات مقدماتی تکنیک‌های ولتج

در ادامه به اختصار ورزش ولتج برای آشنایی بیشتر علاقمندان معرفی می شود.
اگر چه ولتج از سال ١٩٨٢ تا به امروز به عنوان يكى از رشته‌هاى بين‌المللى تحت نظارت FEI ميباشد ،اما اين رشته در حقيقت از توسعه  روش‌هاى آموزش القاى تعادل و اعتماد بنفس براى نو‌آموزان  سوارى بر روى اسب در حال حركت، بوجود آمده است .
از جمله ويژگيهاى مورد نياز براى فرد  علاقمند به شروع اين ورزش ميتوان به موارد زير اشاره كرد :
١-شجاعت
٢-  تعادل طبيعى خوب
٣-اعتماد بنفس
٤-سخت‌كوشى
... و اما اسب مناسب اين رشته اسبى است قوى ،آرام و متمركز ، كه حركات جهشى ناگهانى انجام نمی‌دهد و در لنژ داراى ريتم متعادل و مرتب است. هم‌چنین ولتج با حضور شخص سومى كامل مي‌شود كه مسئول لنژ كردن اسب است. 
شكل كلى ولتج به اين صورت است كه اسب در دايره اى به قطر ١٥ سانتيمتر لنژ مي‌شود و ژيمناست حركات تعادلى خود را بر روى اسب در هنگام حركت منظم او در لنژ انجام مي‌دهد. سواركارانى كه به اين رشته علاقه دارند ، بايد حتما به يك باشگاه مخصوص اين رشته ملحق شوند. اگر چه بيشتر قسمت‌هاى ژيمناستيك آن قابل تمرين با خرك مي‌باشد.
علاقمندان به این رشته می‌توانند برای شرکت در آزمون ورودی و ثبت نام با شماره تلفن‌های زیر تماس حاصل نمایند.

 ۲۲۶۳۹۷۶۰- ۲۲۶۳۹۷۴۵ (خانم فراهانی)