رئیس هیئت سوارکاری همدان با بیان اینکه همدان ازجمله مراکز قدیمی پرورش اسب در کشور است گفت: یکی از قدیمی ‌ترین اسطبل ‌های استان در روستای ورکانه واقع شده که ایجاد یک موزه اسب در این روستا راه را برای توسعه صنعت گردشگری ورزشی باز خواهد کرد.

وحید برقعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سابقه 40 ساله همدان در پرورش اسب اظهار داشت: از زمانی که زنده یاد مری ‌لیلی قراگوزلو در روستای ورکانه پرورش اسب اصیل ایرانی (عرب خوزستان) را شروع کرد و مرحوم مهدی مکاره‌ چی اولین باشگاه تخصصی در این شهر را راه اندازی کرد، شرایط ویژه‌ ای برای همدان در این رشته رقم زده ‌شد.

وی افزود: قدیمی ‌ترین اسطبل استان در روستای ورکانه همدان که به عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شهرت یافته با سنگ‌ های لاشه که تمام‌ کوچه ‌های آن را احاطه کرده قرار دارد که اگر میراث فرهنگی استان حمایت کند، جشنواره بین المللی اسب ایرانی می‌ تواند در این روستا برگزار شود.

برقعی با اشاره به باشگاه‌ های سوارکاری همدان گفت: باشگاه سوارکاری آذرخش، باشگاه سوارکاری ابن سینا، باشگاه سوارکاری اکباتان، باشگاه سوارکاری ایثار و باشگاه سوارکاری شبدیز از باشگاه ‌های شهر همدان هستند.

وی با اشاره به رشد این رشته در استان یادآور شد: در سال ‌های اخیر میل و رغبت جوانان همدانی به این رشته مفرح افزایش پیدا کرده چراکه سوارکاری از ورزش ‌هایی است که پیامبر اسلام نیز تاکید خاصی به این رشته داشته ‌اند.

رئیس هیئت سوارکاری همدان درباره مراکز پرورش اسب استان همدان گفت: مراکز پرورش در شهر های همدان، صالح آباد، رزن، ملایر و نهاوند فعال هستند.

وی با اشاره به رابطه صنعت اسب و توسعه گردشگری بیان کرد: از آنجا که سوارکاری ورزشی خصوصی است می تواند با آژانس ‌های گردشگری که کار اکوتوریسم انجام می ‌دهند یک تفاهم نامه مشترک امضا کرده تا بخش خصوصی با همکاری نهاد های گردشگری بتواند برای جذب گردشگر داخلی و خارجی تلاش کند.

برقعی در پایان با بیان اینکه جایگاه هیئت سوارکاری همدان مناسب است، گفت: برگزاری مسابقات مختلف، فراهم بودن زیرساخت ‌ها، ورزشکاران مستعد که در اردو های تیم ملی نیز دعوت می ‌شوند باعث شده که هیئت سوارکاری همدان جهش خوبی داشته باشد.