رئیس فدراسیون سوارکاری: بن بست قرنطینه شکسته شد

 

تلاش سوارکاران ایرانی کسب سهمیه المپیک برزیل است
 

در باشگاه سوارکاری و پرورش اسب دشت بهشت جشنواره نمایش اسب های نژاد عرب با حضور گسترده مسئولان و دست اندرکاران سوارکاری و جمعی از بزرگترین و معروف ترین مالکان و پرورش دهندگان نژاد اسب عرب در ایران و حضور گسترده میهمانان خارجی برگزار شد.

در ابتدای مراسم کلیپی از بانو مری لیلی قره گوزلو اولین پرورش دهنده اسب اصیل در ایران پخش شد. بانو قره گوزلو که از او یک مادیان جهانی معروف که متعلق به اصیل ترین نژاد اسب است، به نام مبارک بر جای مانده در این کلیپ از آشنایی اش با اسب گفت و درباره اسب و پرورش اسب نکات جالبی را مطرح کرد.

بعد از پخش این کلیپ دکتر مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری پشت تریبون رفت و به عنوان نخستین سخنران صحبت کرد. خلیلی با گرامی داشتن نام و خاطره بانو مری لیلی قره گوزلو گفت: در میان همه تولیدات اسب، نژاد عرب خصوصیات و صفات برجسته و منحصر بفردی دارد و در کشور ما نیز از دیرباز تاکنون هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ فرهنگی از این نژاد نگهداری می شود. عمده نژادهای اسب در ایران در اسبدوانی استفاده می شد اما بعد از واردات در این زمینه گام های بزرگی در حوزه زیبایی اسب عرب برداشته شده است. از همین رو امیدواریم با اجرای چنین برنامه ها و شوهایی بتوانیم شاهد رونق صنعت پرورش اسب باشیم.

خلیلی در ادامه افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه اسب ایران وجود داشت، بحث قرنطینه اسب های ایرانی بود که سالیان سال اجازه نمی داد تا اسب های ما در مسابقات بین المللی شرکت کنند. خوشبختانه با کمک و مشارکت جهاد کشاورزی، سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان دامپزشکی این بن بست شکسته شده و ما باید آمادگی این را داشته باشیم که در مسابقات بین المللی به ویژه در مسابقات زیبایی و جشنواره ها شرکت کنیم.

سپس نوبت به سخنرانی خاکی مشاور وزیر جهاد و کشاورزی رسید. خاکی در سخنانی کوتاه تنها از برگزار کنندگان این مراسم تشکر کرد و به آنها خسته نباشید گفت و آرزو کرد تا این جشنواره به خوبی برگزار شود. عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه به عنوان اسپانسر این برنامه در سخنانی کوتاه تاکید کرد که این بانک به عنوان بانک فرهنگ و اصالت از هر برنامه فرهنگی و هنری و ورزشی حمایت می کند و سپس مراتب تشکر خود را از متولیان برگزاری برنامه اعلام کرد.

در ادامه اسب های شرکت کننده یکی پس از دیگری به نمایش گذاشته شدند. در ابتدای ورود هر اسب فتوکلیپی شامل اطلاعات شناسنامه ای و شجره نامه اسب به همراه عناوین و مقام های به دست آمده همراه با عکس هایش پخش می شد و اسب برای نمایش به صحنه می‌آمد.

در این بخش و به ترتیب ۱۷ اسب حضور داشتند که به ترتیب اسب های IS EPRO، تاج، میراژ، امانوس KA، گریت M، اس اس بیژو سایکیۀ لرد بی شاه، اموشن، امیر اشیرف، اونرز، HS السید، BF کوکو جونیور، مامبو، ML بندیگو و FS بنگالی و Honors روی صحنه رفتند. در این میان دو اسب گرشاسب و کنز الناصر با وجود ثبت نام در این جشنواره به مراسم نرسیدند و غیبت داشتند.

در پایان مراسم فریبرز وادی پور یکی از متولیان برگزاری این جشنواره گفت: از برگزاری این جشنواره خیلی راضی بودم. هدف برگزاری آن بود و همه عوامل از فدراسیون گرفته تا اسپانسر و تولیدکننده ها از آن رضایت داشتند. حتی میهمانان خارجی حاضر در مراسم که جملگی برگزار کننده های شوهای بین المللی هستند، اعتقاد داشتند که کیفیت و نحوه برگزاری مراسم عالی بوده است. هدفمان این بود که این کار بازتاب گسترده ای در تولید و اصلاح نژاد اسب داشته باشد و امیداوریم که شوهای آینده بهتر و با کیفیت تر برگزار شود. زهره سلطان آبادی یکی دیگر از مجریان برگزاری این برنامه نیز با ابراز امیدواری از برگزاری این مراسم گفت: بسیار امیدوارم که این نمایش علیرغم کاستی‌هایش فتح بابی شود برای برگزاری جشنواره های بهتر و باکیفیت تر.

علی هژبر میزبان مراسم و مالک باشگاه دشت بهشت نیز با اظهار رضایت از برگزاری مراسم گفت: به اعتقاد من این جشنواره عالی بود و کیفیت بالایی داشت. این مراسمها کمک می کنند که کیفیت اسب ها بالاتر برود و مردم بیشتر به اسب و سوارکاری علاقمند بشوند و سرمایه گذاری و انرژی در این رشته بیشتر و بیشتر بشود که همین امر به پیشرفت این رشته و همگانی شدن آن کمک خواهد کرد.