قدیمی‌ترین اصطبل همدان مستعد ساخت موزه اسب/ یادگار”مری لیلی” فراموش نشود


اگرچه قدیمی‌ترین اصطبل همدان که در اواخر دهه ۴۰ توسط مری لیلی قراگوزلو، با معماری منحصر به فرد و با مصالح سنتی در جنوب روستای ورکانه ساخته شده امروز می‌تواند به عنوان یک موزه اسب اصیل ایرانی شناخته شود اما بی توجهی به این اصطبل باعث تخریب و فراموشی آن خواهد شد.

به گزارش حبرنگار مهر، از زمانی که زنده‌یاد مری لیلی قراگوزلو در روستای ورکانه پرورش اسب اصیل ایرانی عرب خوزستان را شروع کرد و مرحوم مهدی مکاره چی اولین باشگاه تخصصی در این شهر را راه اندازی کرد، شرایط ویژه ای برای همدان رقم زده‌ شد.

در فرهنگ اسلامی ایرانی اسب به صور مختلف و از جهات متعدد، به ویژه از دیدگاه نظامی و رزمی مورد تمجید و تقدیر قرار گرفته و آموزش سوارکاری همواره یکی از تاکیدات پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده است.

این ورزش در دهه‌های گذشته در ایران مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و روز به روز شاهد احداث باشگاه‌های متعدد خصوصی در صنعت اسب هستیم.

این ورزش امروز نه تنها به‌عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته و با این که نسبت به بسیاری از ورزش‌ها پرهزینه به نظر می ‌رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می ‌کند.

قدیمی ترین اصطبل همدان در اواخر دهه ۴۰ ساخته شده است

قدیمی‌ترین اصطبل همدان در اواخر دهه ۴۰ توسط مری لیلی قراگوزلو چهره جهانی پرورش اسب، با معماری منحصر به فرد و با مصالح سنتی و سنگی در جنوب روستای ورکانه همدان ساخته شد.

این اصطبل نیازمند توجه است و می‌تواند به‌عنوان یک موزه اسب اصیل ایرانی ساخته شود و بارها تذکر ایجاد این موزه به نهادهای گوناگون داده شده اما بی‌توجهی به این اصطبل بی‌توجهی به میراث این سرزمین است و باعث تخریب و فراموشی این اصطبل می‌شود.

رئیس هیئت سوارکاری همدان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان اظهار داشت: در ۲۲ سال گذشته سابقه نداشته که سوارکاران همدانی به مسابقه‌ای بروند و دست خالی از این مسابقات برگردند و صاحب مقامی نشوند وقتی به کشتی مازندران هم نگاه می‌کنید به این شکل است و همیشه یک پای مسابقه و پیروزی هستند.

سید وحید برقعی افزود: در سال‌های گذشته سرمایه گذاری زیادی برای این ورزش در همدان صورت گرفته و بخش خصوصی از هیچ تلاشی برای توسعه این ورزش فروگذار نبوده است.

وی با اشاره به دیرینه سوارکاری همدان گفت: ورزش سوارکاری به طور کلاسیک در همدان با تاسیس باشگاه سوارکاری مهدی مکاره‌چی در انتهای بلوار ارم در سال ۵۳ آغاز شد که جزو اولین باشگاه های سوارکاری ایران بود.

رئیس هیئت سوارکاری همدان عنوان کرد: ورزش سوارکاری همدان در سطح کشور مطرح است و در این باشگاه که مادر سوارکاری همدان است سوارکاران زبده ای آموزش دیده و به ورزش سوارکاری کشور معرفی شده اند.

می‌گویند از وقتی‌که مری‌لیلی مرده، اسب‌ها هم خواب مرگ می‌بینند

برقعی با اشاره به اصطبل مری لیلی قراگوزلو در روستای ورکانه همدان گفت: اسب اصیل ایرانی توسط مرحوم مری لیلی قراگوزلو در این مرکز پرورش و اصلاح نژاد شده و مهمتر اینکه به دنیا معرفی و شناسانده شده‌است.

وی افزود: پایه اسب اصیل ایرانی توسط مرحوم مری لیلی قراگوزلو گذاشته شده که اصطبل این بانو در روستای ورکانه همدان که به عنوان نگین گردشگری روستایی شهرت یافته با چندین سال قدمت نیازمند توجه است.

رئیس هیئت سوارکاری همدان با اشاره به لزوم تاسیس موزه اسب اصیل ایرانی در این روستا بیان کرد: جاذبه‌های گردشگری استان اولویت‌بندی شده و با صحبت و برنامه هایی که با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی همدان انجام داده ایم تاکید شده که موزه و جشنواره اسب اصیل ایران در این روستا افتتاح و از این ظرفیت که برای استان ایجاده شده استفاده شود.

وی یادآور شد: درخواست می‌کنم مسئولان به خصوص مسئولان میراث فرهنگی به این مسئله توجه کنند تا این اصطبل قدیمی بیش از این در معرض تخریب قرار نگیرد و بازسازی شود چرا که این منطقه با ظرفیت‌هایی که دارد می تواند به محل برگزاری جشنواره بین‌المللی اسب اصیل ایرانی تبدیل شود.

برقعی با بیان اینکه گردشگری ورزشی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: در دنیا با ورزش‌های مختلف توریسم ورزشی را جذب می‌کنند که همدان نیز می‌تواند با تاسیس این موزه گامی را در این مسیر بردارد.

توسعه هیئت‌های شهرستانی در اولویت است

رئیس هیئت سوارکاری همدان درباره هیئت‌های شهرستانی نیز بیان کرد: در حال حاضر شهرستان‌های ملایر، رزن و نهاوند دارای رئیس هیئت بوده و فعال هستند.

وی عنوان کرد: ایجاد یک هیئت در شهرستان ها بسیار آسان است اما اول به دنبال توجیه فنی و اقتصادی هستیم که یکی از برنامه‌های اصلی ما توجه و توسعه هیئت شهرستان‌ها است.

برقعی با اشاره به باشگاه‌های سوارکاری همدان گفت: هفت باشگاه و مرکز پرورش اسب به نام‌های باشگاه سوارکاری آذرخش، باشگاه سوارکاری ابن سینا، باشگاه سوارکاری اکباتان، باشگاه سوارکاری ایثار، باشگاه سوارکاری آنادانا و باشگاه سوارکاری شبدیز از باشگاه‌های شهر همدان هستند.

وی افزود: همچنین در شهرستان رزن مزرعه دیمور، باشگاه سوارکاری فرشید در ملایر و یک باشگاه نیز در مجموعه علیمردیان نهاوند فعال هستند و شهرستان‌های اسدآباد، بهار و تویسرکان نیز به دنبال توسعه این ورزش هستند.

رئیس هیئت سوارکاری همدان با بیان اینکه تولید و پرورش اسب و سوارکاری دو تار تنیده شده در هم هستند، گفت: در تمام باشگاه‌های سوارکاری اسب‌ها تولید و پرورش می شوند که در این زمینه در همدان در باشگاه و مرکز پرورش اسب ابن سینا اسب های خوب و در سطح بین‌المللی تولید می‌شوند و در این زمینه باشگاه اکباتان همدان و مزرعه دیمور رزن نیز فعال هستند.

بیش از ۲۵۰ سوارکار در همدان فعالیت می‌کنند

برقعی با اشاره به استعدادیابی و جذب در این ورزش بیان کرد: با همکاری آموزش و پرورش وهمچنین ارتباط مستقیم و تبلیغات افراد را جذب این رشته می کنیم چراکه امروزه این ورزش متعلق به قشر و طبقه خاصی از جامعه نیست و سیستمی را تعریف کرده ایم که هر کس استعداد این رشته را داشته باشد جذب شود.

وی با بیان در بخش داوری و مربی نیز خوب عمل کرده ایم گفت: نیمه آبان ماه سال جاری دوره مربیگری درجه ۳ به مدت سه روز برای کسانی که در آزمون مربیگری گذشته شرکت کرده اند توسط مدرس فدراسیون در همدان برگزار می شود.

رئیس هیئت سوارکاری همدان عنوان کرد: ۲۵ داور رسمی و بیش ۲۰ مربی در هیئت فعال هستند.

ورکانه نگین گردشگری همدان است

کارشناس گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه روستای ورکانه به دلیل متمایز بودن جاذبه‌هایش سال‌هاست که به نگین گردشگری همدان شهرت دارد، در خصوص سابقه تاریخی ورکانه گفت: در زمان‌های دور، نقی‌خان قراگوزلو، خان روستای ورکانه بوده و پس از او نیز دخترش مری، لیلی قراگوزلو ارباب و حاکم روستا شد و در حال حاضر اصطبلی در دو کیلومتری جنوب روستا وجود دارد که یکی از آثار باقی مانده از آن روزها است.

مریم نادری عنوان کرد: این اصطبل در سال‌های پیش از انقلاب به عنوان مرکز پرورش اسب دربار مطرح بوده و تا مدت‌ها نیز جزو آثار دیدنی روستا بشمار می‌رفت.

وی گفت: این بنا دارای طول و عرضی به ابعاد ۷۵ در ۲۲ متر و با زیربنای کل یک هزار و ۶۵۰ مترمربع ساخته شده و دارای یک حیاط مرکزی است که در دو طرف حیاط فضای نگهداری اسب وجود داشته و دو ضلع دیگر، ورودی و انبار علوفه بوده است که کف انبارها از کف حیاط در حدود یک متر پایین‌تر است.

وی گفت: ورودی اصطبل در ضلع شمال شرقی بناست و در ضلع‌های شرقی و غربی فضای نگهبانی تعبیه شده است اما هنوز بقایای گچبری‌ها و نقاشی روی دیوار این اصطبل باقی مانده، اما سقف آن دچار آسیب جدی شده است.

آنچه مسلم است اینکه اسب سواری باعث تقویت جسم و روح و افزایش فهم می شود کمااینکه محققین به این نتیجه رسیده اند که سوارکاری عامل جدیدی در کاهش استرس در جوانان است و در سایر کشورها ۹۰ دقیقه سوارکاری برای دانش آموزان طراحی شده است بنابراین توجه به این رشته تا حدودی سرمایه گذاری بر آینده نوجوانان محسوب می شود.

از سوی دیگر روستای ورکانه که در بردارنده اصطبلی تاریخی است پتانسیل آن‌ را دارد که هم در امور پرورش اسب وارد فعالیت شود و هم از اصطبل‌ها به عنوان موزه اسب و ادوات سوارکاری بهره برده شود.


برچسب ها : اسب+سوارکاری