n00128164-t
 
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در سالهای اخیر بیماری مشمشه در سطح استان و جمعیت اسبی ثبت نشده و با رعایت مسائل بهداشتی می توان از شیوع و انتقال این بیماری کشنده و مشترک بین انسان ودام جلوگیری کرد.
دکتر علی کارگر افزود: مشمشه از جمله بیماری‌ های باکتریایی مسری و مهم مشترک بین انسان و دام است که در تک سمی ‌ها به شدت کشنده و از اهمیت بالایی در جمعیت ‌های اسب برخوردار است
وی گفت: این بیماری در اسب با علایمی چون تب شدید، بی اشتهایی، بی توجهی به تحریکات خارجی، ایجاد ضایعه در دستگاه تنفس و پوست، ریزش چرک زردرنگ از بینی، ترشحات چشم چرکی، تورم مجاری لنفاوی در پوست دام و چرکی شدن آنها بروز می نماید.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان علت اهمیت این بیماری مشترک که در انسان به اشکال بالینی موضعی، ریوی، سپتی سمی، منتشر و مزمن ظهور می کند را تلفات بالای انسانی در صورت ابتلا عنوان و تصریح کرد: در اغلب موارد بیماری درمان نشده ودر نهایت منجر به مرگ افراد می‌شود.
دکتر کارگر اظهارداشت: در استان اصفهان بیش از ۵۰ مرکز نگه داری و پرورش اسب و ۱۰ مرکز سوارکاری با حدود ۳۰۰ رأس اسب وجود دارد که در راستای مقابله با این بیماری هر ساله بیش از ۸۰۰ رأس اسب (به طور میانگین هر رأس اسب ۳ مرتبه در سال) مورد آزمایش قرار می گیرند.
وی ادامه داد: نگه داری اسب ها در مکانهای اختصاصی، رعایت موارد قرنطینه ای و بهداشتی در موقع خرید اسب، انجام آزمایشات لازم و سالیانه توسط کارشناسان ادارات دامپزشکی استان برای شناسایی و مبتلا نشدن به این بیماری الزامی است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاظرنشان کرد: مردم می توانند موارد مشکوک را، با اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان با شماره تلفن ۱۸-۷۸۰۰۸۱۶ – ۰۳۱۱ یا مرکز تلفن سانترال اطلاع رسانی و پاسخگویی ۱۵۱۲ درمیان بگذارند.