مسعود خلیلی یکی از سیاست‌های فدراسیون برگزاری مسابقات در استانهای مستعد استمسعود خلیلی یکی از سیاست‌های فدراسیون برگزاری مسابقات در استانهای مستعد است 
به گزارش بلاغ: مسعود خلیلی یکی از سیاست‌های ما در فدراسیون سوارکاری طی دوره جدید این است که مسابقات را در شهرستان‌هایی که مستعد هستند، برگزار کنیم و تمام رقابت‌ها را به تهران معطوف نکنیم. یکی از مسابقاتی که هر ساله در تهران با عنوان جام یگانگی برگزار می‌شد، امسال در کرمان پیگیری شد.
وی ادامه داد: ارتفاع موانع موجود در این مسابقه را افزایش دادیم. در اکثر مسابقاتی که شهرستان‌های مختلف کشور میزبانی‌ آنها را بر عهده می‌گیرند از موانع یک متر و ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متر استفاده می‌شد اما در رقابت‌های کرمان از موانع یک متر و ۳۵ سانتی‌متر استفاده کردیم. به امید خدا پس از کرمان در مشهد، اصفهان و احتمالا در همدان هم مسابقات بزرگ را برگزار خواهیم کرد.

اگر بخواهیم در سوارکاری حرفی برای گفتن داشت باشیم اسب‌های‌مان باید یک و نیم متر بپرند
رئیس فدراسیون سوارکاری در خصوص افزایش ارتفاع موانع در مسابقات سوارکاری، افزود: اگر بخواهیم حرف بین‌المللی بزنیم و در تورنمنت‎های بین‎المللی و بازی‌های آسیایی شرکت کنیم، چاره‌ای جز این کار نداریم. اگر بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید اسب‌های‌مان یک متر و ۵۰ سانتی‌متر بپرند. سوارکاران ما باید به پرش از موانع یک متر و ۵۰ سانتی‌متر عادت کرده باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ‌گاه در فدراسیون پی علت‌یابی نبودیم، خاطرنشان کرد: همیشه می‎گفتیم که چرا به مسابقات آسیایی نمی‌رویم و یا اگر به مسابقات اعزام می‌شویم چرا نتیجه‌ای کسب نمی‎کنیم. متاسفانه سطح مسابقات بین‌المللی و بازی‌های آسیایی با رقابت‌هایی که در کشور برگزار می‌کنیم، بسیار متفاوت است. یک وزنه‌بردار زمانی می‌تواند در مسابقات بین‌‎المللی وزنه‌ای را بالای سرش ببرد که در طول تمرینات صدها بار آن را از جایش بلند کرده باشد. همین عوامل باعث شده است که در سال جاری میزبان رویدادهای مختلف بین‌المللی باشیم و در مسابقات مختلف شرکت کنیم که خوشبختانه این موضوع در حال ارتقاع و رفتن به سوی شهرستان‎های مختلف کشور است.
باید استعدادیابی کنیم
خلیلی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف ما استعدادیابی است، عنوان کرد: اگر خود را به تهران محدود کنیم، بخش کوچکی از کشور را رصد کرده‌ایم اما اگر آن را به سراسر کشور گسترش بدهیم، یک جمعیت ۷۷ میلیون نفری را در بر می‌گیرد. آیا در این عدد بزرگ نباید ۱۰۰،۲۰۰ جوان سوارکار مستعد پیدا کنیم؟ این رقم یک اعشار کوچک از جمعیت کشور است. امیدوارم این مسابقات باعث انگیزه بیشتری و ارتقاع سطح سوارکاری استان‌های کشور شود. وظیفه ما هم شناسایی جوانان با استعداد است. باید برای آنها آموزش‌های خاصی برگزار کنیم تا تیم‌های نوجوانان و جوانان داشته باشیم.

دست‌مان در فدراسیون سوارکاری خالی است
رئیس فدراسیون سوارکاری در خصوص شانس کسب سهمیه المپیک ریو توسط سوارکاران کشورمان، گفت: ورزش کاملا علم است و به هیچ وجه نباید از واژه شانس در آن استفاده کنیم. اگر روزی در هر رشته‌ای مدال طلا کسب کردیم، قطعا با یک پشتوانه علمی، زحمت طولانی، ممارست و تمرین این امر محقق شده است. در ورزش امروز چیزی به نام شانس و اقبال وجود ندارد. باید برای کسب افتخار سرمایه‌گذاری کرد. اگر همین امروز در زمینه نوجوانان و جوانان کار خود را شروع کنیم در چند سال آینده حرفی برای گفتن خواهیم داشت.
وی افزود: نمی‌خواهم خدایی ناکرده زحمات دوستان قبلی را پایمال کنم اما واقعا دست‌مان خالی است. برای رفتن به المپیک حداقل باید ۵،۶ سال برنامه‌ریزی کرد. اسب و سوار باید با هم تمرینات شدید انجام داده و در مسابقات خاص شرکت کنند. هیچ کدامیک از این موارد اتفاق نیفتاده است. اگر فرصتم برای کسب سهمیه و بازی‌های المپیک بیشتر بود، می‌توانستیم در این زمینه کاری را انجام بدهیم. در هر صورت یکی دو روزشکار در خارج کشور فعال هستند. آنها هم با سختی و تنگناهای زیادی روبه‌رو هستند.

در المپیک، اسب حرف اول را می‌زند

خلیلی گفت: در بازی‌های المپیک اسب حرف اول را می‌زند. احساس می‌کنم در ۵۰ سوارکار برتر جهان، تمامی سوارها در یک سطح هستند و عامل تعیین کننده در موفقت‌ آنها اسب‌های‌شان خواهد بود. این یک حرف فنی است. یک بحث در مورد سوارکار و یک بحث هم در خصوص اسب داریم. همه چیز در این شرایط به اسب بستگی دارد. فراموش نشود که اسب خوب بسیار گران است.
اسب ۱۰۰ میلیون تومانی که اسب نیست
وی در پاسخ به این پرسش که قیمت یک اسب خوب در سطح المپیک چقدر است؟ تصریح کرد: بستگی به نژاد، سن و ... دارد اما یک اسب خوب المپیکی چندین میلیون دلار قیمت دارد. از نظر اسب، فاصله ما با دنیا بسیار زیاد است. گاهی می‌شنویم که می‌گویند «اسبی آورده‌اند که ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.» اساساً اسب ۱۰۰ میلیون تومانی در دنیای ورزش حرفه‌ای، اسب نیست. این اسب فقط به درد ورزش آماتوری می‌خورد. اسب حرفه‌ای یعنی اسبی که به المپیک برود. اسب حرفه‌ای یعنی اسبی که ۱۷،۱۸ مانع یک متر و نیم به بالا را به شکل‌های مختلف بدون خطا بپرد.برای همین دلیل بوده که قیمت آنها خیلی زیاد است. بحثم در مورد سوارکاران نیست. در ایران سوارکاران قابلی داریم. سوارکارن ما مانند خلبان‌هایی حاذق هستند که تا به آنها هواپیمای خوبی ندهید، نمی‌توانند توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارند.

رئیس فدراسیون سوارکاری با بیان اینکه سوارکاران خوبی داریم، یادآور شد: این جمله من بدان معنا نیست که سوارکاران کشور نیازی به مربی و البته تمرین خوب ندارند. مفهوم حرفم این است که سوارکاران کشور استعداد و پتانسیل اولیه را دارند.

به جای وارد کردن ۱۵ اسب باید یک اسب با کیفیت وارد شود
وی اظهار داشت: به جای اینکه اسب را زیاد بخریم باید کم اما خوب بخریم. این یکی از کارهایی است که همیشه به مالکین اسب‌ها می‌گویم. همیشه به آنها می‌گویم به جای اینکه ۱۵ اسب بخرید، یک یا دو اسب خوب خریداری کنید. آن یکی، دو اسب هم برای کشور می‌تواند افتخار آفرین باشد و هم برای مالک و سوارکار. در این سال‌ها اسبِ کمی به ایران نیامده اما کیفیت آنها بالا نبوده است.

رئیس فدراسیون سوارکاری گفت:‌به طور مثال می‌خواهیم در مسابقات CSI با ارتفاع مانع یک متر و ۶۰ سانتی‌متر شرکت کنیم. فکر می‌کنید چند اسب در ایران توانایی پرش از این مانع را دارند؟ در حدود تعداد انگشتان دست حتی کمتر از آن. این خیلی بد است. ما به جای کمیت باید کیفت را در نظر بگیریم.

خلیلی در پاسخ به این پرسش که اسب‌ها از چه کانالی وارد ایران می‌شوند؟ عنوان کرد: تا پیش از اینکه ما به فدراسیون بیایم، دوستان وزارت جهاد کشاورزی زحمت خودشان را کشیدند. آنها بررسی‌هایی را انجام داده و مجوزهایی را صادر می‌کردند و سپس اسب به کشور می‌آمد. این اتفاق تا سال ۱۳۹۳ محقق می‌شد. حدود ۱۰ ماه پیش از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درخواستی کردم و به آنها گفتم که تنها بهره‌برداری کشور از اسب، ورزشی است. در زمینه ورزشی هم فدراسیون متولی است. اسب کاربری دیگری ندارد. سزاوار نیست اسبی که وارد کشور می‌شود، فدراسیون از آن بی‌اطلاع باشد. بر همین اساس قرار شد کمیته‌ای ۵ نفره تشکیل شود.

اجازه ورود اسب‌هایی که می‌توان در داخل کشور تولید کرد را به ایران نمی‌دهیم
وی در تشریح کارکرد این کمیته ۵ نفره یادآور شد:‌ دو کارشناس فدراسیون، دو نماینده از وزارت جهاد و کشاورزی و یک فرد هم به عنوان نماینده بخش خصوصی و مالکین اسب در این کمیته حضور دارند. این ۵ نفر به واردات اسب نظارت می‌کنند. آیین‎نامه‌ای به مراتب سخت‌تر از گذشته نوشته شده است. به هیچ وجه دیگر اجازه نمی‌دهم اسب لنگ و مریض به کشور وارد شود. معاینات دامپزشکی دقیقی برای اولین بار در راستای ورود اسب به ایران گذاشته‌ایم تا خدایی نکرده اسبی بی‌کیفیتی وارد کشور شود. اجازه نمی‌دهیم ارزی از کشور برای یک اسب بی‌کیفیت خارج شود، البته در این راه مشکلاتی فنی وجود دارد. در این راه سختگیری زیادی می‌کنیم و به هیچ وجه اجازه ورود اسبی به کشور که امکان تولید آن در داخل وجود دارد را  نمی‌دهیم. اسبی باید بیاید که ما نمی‌توانیم آن را تولید کنیم نه اینکه خودمان به اندازه کافی از آن داریم و راحت تولیدش می‎کنیم