سوارکاران ما دیگر دغدغه حضور در رقابت های بین المللی را نخواهند داشت
خلیلی: امیدواریم وزارت ورزش در این حرکت روبه رشد سوارکاری را تنها نگذارد

رییس فدراسیون سوارکاری گفت: امید داریم بتوانیم با نگاه جدید وزارت ورزش و تامین هزینه‌ها مسابقات CSI را در سطوح بالاتر برگزار کنیم.

خبرگزاری فارس: خلیلی: امیدواریم وزارت ورزش در این حرکت روبه رشد سوارکاری را تنها نگذارد
 
به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری در حاشیه آخرین روز برگزاری مسابقات CSI دو ستاره در ایران با خوب ارزیابی کردن این رقابت‌ها از نظر فنی و سازماندهی اظهار کرد:‌ همانطور که قبلا هم اشاره شد ما بعد از انقلاب میزبانی یک رقابت بین‌المللی را نداریم. این مسابقات از نظر فدراسیون جهانی رقابتی است که عوامل اجرایی از قبیل سرکلانتر در کنار تعیین مبلغ جایزه و پروتکل‌های مربوطه توسط FEI به ما اعلام می‌شود. بهانه ما بابت برگزاری این رقابت‌ها به این خاطر بود که سوارکاران ما دیگر با مشقت‌های فراوان دیگر دغدغه حضور در رقابت‌های بین‌المللی را بابت گرفتن رنکینگ نداشته باشند.

وی افزود: خدا را شکر با این رقابت زمینه زیادی را برای ورزشکاران فراهم کردیم و دیگر دغدغه فرستادن تعداد محدودی را آن هم با هزینه بالا نداشته باشیم. این آغاز یک حرکت خوب بود و امیدوارم در شهریورماه که قصد داریم دیگر رقابت CSI را برگزار کنیم بتوانیم سطح آن را با تامین شرایط مالی از دو ستاره به سه ستاره افزایش دهیم.

رییس فدراسیون با توجه به اظهارنظر کارشناسان خارجی حاضر در این مسابقات مبنی بر اینکه باید سوارکاران ایران رقابت‌های بین‌المللی خارج از ایران را بیشتر تجربه کنند، تصریح کرد: این اتفاق حتما همسو با میزبانی‌های داخل باید رخ دهد. سال گذشته تیمی را به مسابقات 4 و 5 ستاره قطر فرستادیم و امسال هم همین قصد را داریم.

وی ادامه داد: حدود دو هفته پیش هم یکسری را به مسابقات آذربایجان فرستادیم و این روند تداوم خواهد داشت. با این حال به نظر من مشکلی که سر راه ما وجود دارد هزینه‌های سرسام‌آور حمل و نقل اسب که باید فکری به حال آن شده و اتفاقات بهتری را در ادامه در رقابت‌های بین‌المللی سوارکاری به نام ایران رقم بزنیم.

خلیلی بابت افزایش بودجه فدراسیون سوارکاری توسط وزارت ورزش و اینکه چه تمهیداتی را به‌خاطر این موضوع در نظر گرفته‌اید، تصریح کرد:‌ ما خیلی امیدواریم این اتفاق بیفتد اما آن چیزی که معلوم است با توجه به کمبودهای مالی واقعا اگر به داد ما نرسند و کمک ما بابت پرداخت برخی هزینه‌ها نشود، به مشکل خواهیم خورد. امیدوارم وزارت ورزش با یک نگاه جدید به مسئولان این فدراسیون نگاه کند و ما را در تداوم این حرکت رو به رشد تنها نگذارند.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم CSI پنج ستاره در دنیا تقریبا 500 هزار فرانک سوییس جایزه پرداخت می‌کنند و این اتفاق در کشورهای همسایه ما رخ داده است. این مساله ایجاد انگیزه خوب بابت حضور سوارکاران با اسب‌های خوب آنها می‌شود و بالا بردن جایزه هزینه حمل و نقل آنها را با مبلغی  که می‌گیرند توجیه می‌کند.  

رییس فدراسیون در مورد تاثیر حضور مهمانان به نام و مسئولان فدراسیون جهانی در این رقابت گفت: هدف ما از دعوت خارجی‌های حاضر در این مسابقات از جمله خانم ژاکلین، مسئول توسعه فدراسیون جهانی سوارکاری و مسئول آموزش پرش و درساژ به این خاطر بود که به نظرم خیلی می‌توانستیم در مباحث آموزشی از ایشان استفاده کنیم. خوشبختانه ایشان پذیرفتند برای اولین در کشور 5 برنامه آموزشی برای مربیان ایران را زیر نظر فدراسیون جهانی برگزار کنیم. اتفاقی است که این‌طور انجام نشده و بخشی از هزینه‌های آن را فدراسیون جهانی پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: آقای پیردورانت، قهرمان المپیک و رییس انستیو ورزش فرانسه نقش خوبی را در سوارکاری دنیا دارند و قرار است در بحث آموزشی کارهای زیادی را از کشور فرانسه کمک بگیریم. مهمان سوم ما رییس انجمن پرورش اسب وستفال آلمان است. یکی از مسایل ما در ایران پرورش اسب خوب است چون هرچقدر سوارکار خوب است داشته باشیم وقتی اسب مناسب نداشته باشیم نمی‌توانیم رشد خوبی پیدا کنیم.

خلیلی در مورد تاثیر همکاری با موسسه انجمن پرورش اسب آلمان گفت: کشور آلمان در این زمینه و پرش سابقه خوبی دارد و تا به امروز کمک‌های مناسبی به ما انجام داده‌اند. برای اولین‌بار تعدادی اسپرم از سیلمی‌های تاپ اروپایی را به کشورمان وارد می‌کنیم که تا قبل از این آن‌ها را در اختیار ما نمی‌گذاشتند. امیدوارم در این زمینه هم بتوانیم از دوستان خوب خودمان بهره ببریم و تحول مناسبی در این زمینه ایجاد نماییم.