پدر سوارکاری ایران: از انقراض اسب های ترکمن جلوگیری کنیم

پدر سوار کاری علمی ایران گفت: توجه بیشتر مسوولان به نژاد اسبهای اهلی به ویزه نژاد ترکمن باعث می شود از انقراض این نژادهای بسیار عالی جلوگیری شود.

IMG_0031

 

 

به گزارش تیترآزاد به نقل از ایرنا، مهدی جمشید خانی افزود: ایران دارای اسبهایی با نژادهای مختلف و بسیار عالی است اما متاسفانه ورود اسب های بی کیفیت باعث از بین رفتن و حتی در معرض انقراض قرار گرفتن برخی از نژادهای اسب داخلی شده است.

وی، با بیان اینکه اگر اسبی هم وارد می شود باید از نژادهای عالی باشد اظهار داشت: در ایران اسبهای با نژاد برتر کم نیستند.
این استاد سوارکاری که طی هشت روز مسیر ۷۰۰ کیلومتری گناباد تا یزد را به اتفاق دو اسب سوار دیگر با سه مادیان نژاد ترکمن طی کرده است، گفت: هدف از طی این مسیر معرفی اسبهای داخلی با نژاد قوی و برتر است و اعلام این مهم به مسوولان وزارت ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی و دیگر متولیان فدراسیون سوارکاری است.
وی، با انتقاد از نبود حمایت لازم از نژاد خالص ترکمن که زنگ خطر انقراض آن را به صدا در آورده حمایت از نژاد برتر اسبهای داخلی را از دیگر اهداف سفر خود با اسب بیان کرد و ادامه داد: من با ۷۲ سال سن، این مسیر طولانی را طی کردم پس قطعا جوانان هم قادر به انجام آن خواهند بود.
این سوارکار با سابقه، با بیان اینکه سوارکاری در یزد بیشتر برای مسابقات زیبایی است و من موافق این رویه نیستم گفت: یزد از غنی ترین استانهای ایران از لحاظ اسب است اما سوارکاری در این استان عقب افتاده چون از اسب فقط برای مسابقات زیبایی استفاده می شود.
وی اظهار کرد: همچنین یزد در رشته هایی چون درساژ ، استقامت و کورس، عقب مانده و هرچند زیبایی اسب یکی از موارد مهم است اما باید به بخش های دیگر هم توجه شود و فقط بحث زیباییی اسب در استان مورد توجه قرار نگیرد.
قاسم نخعی، دیگر سوارکار همراه وی نیز گفت: طی چند سال گذشته، سوارکاری را با ۱۰ اسب آغاز کردم و الان به ۲۰۰ اسب رسیده و لذا سعی داریم اصولی کار کرده و ادامه دهیم.
عباس کوه میشی دیگر سوارکار همراه این گروه گفت: طی کردن مسیر گناباد تا یزد، کارآموزی بسیار خوبی برای ما بود و اشکالات خود را رفع کردیم و باعث شد تجربیات بسیار خوبی کسب نماییم.
وی افزود: امیدواریم جوانان بیشتر به این حرفه روی اورده و مسوولان نیز حمایت بیشتری از نژاد داخلی اسب داشته باشند تا از انقراض نژادهای برتر جلوگیری شود.
مهدی جمشید خانی، پدر سوارکاری علمی ایران به همراه قاسم نخعی و عباس کوه میشی با سه مادیان نژاد ترکمن از ۱۵ بهمن در شهرستان گناباد مسیر خود را آغاز و طی هشت روز فاصله ۷۰۰ کلیومتری تا باشگاه سوارکاری رفیعی در رضوانشهر اشکذر در استان یزد را طی کردند.