تلاش سوارکاران ایرانی کسب سهمیه المپیک برزیل است

تلاش سوارکاران ایرانی کسب سهمیه المپیک برزیل است

از زمان آمدن مسعود خلیلی به عنوان رییس فدراسیون سوارکاری تغییر و تحولات فراوانی را در این ورزش شاهد بودیم و جامعه ورزش امیدوار است. وی اثرات مثبتی در سوارکاری کشور داشته باشد.
خلیلی در مورد اقداماتی که از زمان انتخابش در فدراسیون داسته به «حمایت» گفت:« ما در چندین زمینه نیازمند اقدام فوری برای نجات سوارکاری کشور بودیم. اولین مورد بحث قرنطینه اسب‌های اصیل ایرانی بود که سالیان سال بود که اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود. شکر خدا توانستیم با همکاری دامپزشکی کشور و فدراسیون جهانی اسب سواری به توافقات بسیار خوبی در این مورد برسیم و در نهایت آن را اجرایی کنیم. »
وی ادامه داد:« متاسفانه سوارکاران ما در مسابقات بین‌المللی که شرکت می‌کردند مجاز به استفاده از اسب‌های خود نبودند و در نتیجه کشورهای بیگانه‌ای که میزبان مسابقات بودند با آگاهی از این موضوع مهم و حساس اسب‌های آماده و قابلی را در اختیار ملی‌پوشان کشورمان نمی‌گذاشتند و باعث عدم موفقیت تیم ملی می‌شدند.»
رییس فدراسیون سوارکاری افزود:« چند هفته پیش ۳ سوارکار تیم ملی در مسابقاتی که در قطر برگزار می‌شد شرکت کردند و توانستند از اسب‌های ایرانی استفاده کنند. خدا را شکر نتایج بهتری نسبت به تورنمنت‌های گذشته کسب کردند و ما توانستیم از بن بست ۳۰ ساله‌ای که در آن گرفتار بودیم رها شویم. ایمان دارم که در مسابقات بعدی نتایجی بهتر از رقابت‌های اسب دوانی قطر نیز کسب خواهیم کرد.»
خلیلی یاد آور شد:« در ارتباط با بحث واردات پیش از این وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه تصمیم می‌گرفت که با درخواستی که از این وزارتخانه کردیم کمیته مشترکی از کارشناسان فدراسیون و وزارتخانه تشکیل شد و در نهایت از دو ماه و نیم قبل کتابی تدوین گشت که به واسطه آن اقتدار لازم در کسب ثروت به فدراسیون داده شد. با این حساب نسبت به تشخیص اسب‌های ورزشی کشور ما تسلط کامل را داریم و اسب‌هایی که به کشور وارد می‌شوند نیز کاملا بر اساس قوانین و مقررات است.»
وی در ادامه اظهار داشت:« مبحث مهم و حیاتی دیگری که ما به شدت پیگیرش بودیم و آن را به نتیجه رساندیم بحث سر وسامان دادن به نژادهای اصیل اسب ایرانی بود. ما از ۴ نژاد بومی ترکمن، کرد، دره‌شوری و خزر نمونه برداری کردیم و انشاءالله با مشخص شدن پاسخ آزمایش ژنتیک این اسب‌ها در ۶ ماهه اول سال ۹۴ کتاب توان نامه اسب‌های ایرانی را منتشر خواهیم کرد. با توزیع این کتاب به سرتاسر دنیا نشان خواهیم داد که این نژادهای اصیل متعلق به کشور ایران است.»
رییس فدراسیون سوارکاری افزود:« به عنوان مثال به یکی از این موارد اشاره می‌کنم. کلید شناسائی و ثبت وتعیین اسب‌های اصیل کرد از همدان در ۶ آذرماه رقم خورد. با اجرایی شدن مصوبات کارگروه کشوری اسب کرد اقدامات فدراسیون سوارکاری در این زمینه از همدان سرآغاز فصل نوینی از توجه به اسب‌های اصیل کرد بوده است که معاونت فنی فدراسیون سوارکاری و شورای تبارنامه، گزارش اقدامات را در هر دوره به ریاست فدراسیون و جامعه اسبداران هرمنطقه اعلام خواهند کرد.»
خلیلی خاطر نشان کرد:« از اتفاقات بسیار خوبی که در فدراسیون اسب سواری صورت گرفت و به زودی نهایی خواهد شد، اقدام به تأسیس شرکتی بود که در شرف افتتاح است. این شرکت در راستای هدفمند سازی الگوهایی در قالب مالکین حقیقی اسب است. شرکتی که ۱۰ درصد از سهام آن متعلق به فدراسیون است و مابقی آن در اختیار بخش خصوصی است.»
وی افزود:« با راه اندازی این شرکت فقط اسب‌های با سابقه و شناسنامه‌دار می‌توانند در مسابقاتی که در سطح کشور برگزار می‌شود شرکت کنند و مالکین اسب‌ها توانایی آن را پیدا خواهند نمود تا در هر مسابقه‌ای با اسب‌های اصیلی حضور یابند. در حقیقت با شروع به کار این شرکت که سعی داریم اولین مجمع عمومی آن را قبل از پایان سال ۹۳ برگزار نماییم استفاده از داروهای ممنوعه با ارسال نمونه‌های سوارکار و اسب به معتبرترین آزمایشگاه‌های دنیا به سادگی تشخیص داده می‌شود. البته از طریق سایت فدراسیون به صورت روزانه لیست داروهای ممنوعه به تمامی سوارکاران اطلاع رسانی خواهد شد.»رییس فدراسیون سوارکاری در مورد سر و سامان دادن به هیئت‌های سوارکاری هر استان عنوان کرد:« از زمانی که آمدم تا به امروز که بیش از ۶ ماه از آن می‌گذرد به ۱۰ استان رفتم. دوستانی که سرپرست استان خود بودند را با انتخاباتی که برگزار کردیم به ریاست همان استان برگزیده می‌گشت تا شکل قانونی و سازمان یافته‌ای در سرتاسر کشور داشته باشیم. امیدوارم تا پایان سال بتوانم به مابقی استان‌هایی که نیاز به تععین رییس دارند بروم. آخرین انتخابات ما در کرمان بود که با حضور محمود محمودی‌نیا مدیر‌کل ورزش و جوانان استان کرمان، علی ارجمندی را به عنوان رییس هیات سوارکاری استان کرمان برگزیده شد.» وی افزود:« پیش از این در استان‌های مختلف مانند خراسان شمالی و خوزستان افراد برای مدتی مشخص توسط اعضای مجمع برای مدتی مشخص به عنوان سرپرست موقت تعیین می‌شدند که با این وضع نمی‌توانستیم پیشرفت قابل قبولی در سوارکاری کشور داشته باشیم. »
خلیلی در خصوص شانس حضور سوارکاران ایرانی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل تصریح کرد:« ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم مراتب حضور سوارکاران کشور را در لیگ جهانی فراهم کنیم چرا که ملی‌پوشان ما باید بتوانند با شرکت در مسابقات لیگ جهانی امتیاز لازم را برای ورود به المپیک کسب کنند. در اجلاس جهانی که داشتیم قرار شد تا سوارکاران ایرانی در لیگ جهانی قفقاز حضور پیدا کنند تا در رنکینگ فدراسیون جهانی سوارکاری قرار بگیرند و در صورت به دست آوردن امتیاز لازم وارد المپیک شوند.

منبع : سایت اسب  وسوارکاری