رییس فدراسیون: تمرکز در تهران به سوارکاری لطمه زده است

کرمان - ایرنا - رییس فدراسیون سوارکاری گفت: تمرکز در تهران به این رشته ورزشی در کشور لطمه وارد کرده است لذا با تصمیم اتخاذ شده و به منظور شناسایی ظرفیت های موجود هر 20 روز به یک استان سفر می کنیم.

 

به گزارش ایرنا، مسعود خلیلی روز چهارشنبه در مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری استان کرمان افزود: فدراسیون با بسیاری از مشکلات در استان ها غریبه بوده است.

وی بیان کرد: استان کرمان جزء چند استان اول کشور در زمینه سرمایه گذاری در ورزش سوارکاری است.

وی گفت: سال ها به دلیل تداخل وظیفه بین جهاد کشاورزی و فدراسیون سوارکاری این رشته ورزشی با مشکلاتی روبرو بود و شناسایی و هویت دار کردن اسب ها و صدور شناسنامه و ویزا برای اسب ها از سوی جهاد کشاورزی انجام می گرفت که خوشبختانه با تلاش هایی که انجام شد این کار به فدراسیون واگذار شده است.

رییس فدراسیون سوارکاری به دیگر فعالیت انجام شده در این فدراسیون در باره واردات اسب اشاره کرد و گفت: اگر واردات اسب کارشناسی شده و بر روی استفاده از اسب هایی که امکان تولید آنها در داخل وجود داشته باشد تمرکز و اسبی را وارد کنیم که امکان تولید آن در داخل نیست می توانیم به نتایج خوبی برسیم.

وی ادامه داد: کمیته واردات اسب در فدراسیون تشکیل شده زیرا فدراسیون فقط بهره بردار اسب های ورزشی است. 

رییس فدراسیون سوارکاری، عدم صدور مجوز برای خروج اسب ها را از کشور یکی از چالش های فدراسیون دانست و گفت: سال ها این مجوز صادر نمی شد که از سازمان جهانی مجوزی را دریافت کردیم و 10 روز پیش اولین سوارکاران ما در مسابقه 'اف بی آی' با اسب های خود در قطر با 28 کشور دنیا مسابقه دادند که این امر توانست زمینه ای برای ورود ما به مسابقات بین المللی باشد.

وی از رییس هیات سوارکاری استان خواست از بخش خصوصی در این رشته حمایت شود. خلیلی افزود: حیف است که این انگیزه ها در ورزش و صنعت پرورش اسب و علاقمندی به سرمایه گذاری در این رشته نادیده گرفته شود.

وی گفت: دو سه پروژه نیمه تمام در سوارکاری استان کرمان است که باید تکمیل شوند که مهمترین آن ساماندهی زمینی با وسعت بالا برای راه اندازی سایت سوارکاری است.

خلیلی، تصریح کرد: در استان کرمان در رشته های استقامت و زیبایی در ورزش سوارکاری علاقمند وجود دارد و شرایط جغرافیایی آن نیز ایجاب می کند که به سمت این رشته ها بروند که البته در رشته زیبایی جشنواره های خوبی در استان برگزار شده و رونق خوبی دارد.

وی با اشاره به موفقیت نسبی سوارکاران کرمانی در رشته پرش، گفت: باید بدانیم دیگر مسابقات پرش اسب از روی موانع 115 و 120 سانتیمتر در دنیای امروز سوارکاری حرفی برای گفتن ندارد.

وی بیان کرد: اکنون مانع ها در دنیا 150، 155 و 160 سانتیمتری هستند و از بین سه سوارکار ما در مسابقات قطر فقط یک نفر جرات کرد پرش از روی این ارتفاعات را انجام دهد.

رییس فدراسیون سوارکاری گفت: باید این پرش ها را ارتقا دهیم چرا که امکان پرش تا ارتفاع 130 و 140 سانتیمتر در استان ها وجود دارد. 

وی از کمانگیری روی اسب و فعالیت آن در برخی استان های کشور به عنوان یکی از ورزش های بومی خبر داد و گفت: ایران مدال طلای این رشته را در جهان داراست و در رقابت های جهانی که 33 کشور عضو آن هستند ایران سه سال پیاپی قهرمان شده است. 

خلیلی بیان کرد: کمانگیری روی اسب در بعضی جاها نام بومی دارد و در این رشته می توان سرمایه گذاری کرد و اسب های بومی ما برای این رشته مناسب هستند.

وی افزود: با تبدیل انجمن کمانگیری روی اسب به کمیته موافقت شده است.

علی ارجمندی با کسب 17 رای از آرای ماخوذه در مجمع انتخاباتی سوارکاری استان، به عنوان رییس این هیات انتخاب شد.