رئیس فدراسیون سوارکاری:کره اجازه داد با اسب‌هایمان به اینچئون برویم اما در داخل موافقت نشد

نشست خبری رئیس فدراسیون سوارکاری در سالن وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مسعود خلیلی، رئیس فدراسیون سوارکاری در ابتدای این جلسه درباره عملکرد سه ماهه خود به خبرنگاران گفت: از زمانی که فعالیتم را به عنوان رئیس فدراسیون آغاز کرده‌ام تصمیم گرفتم ابتدا سابقه فدراسیون را بررسی کنم و مشکلاتی را که فدراسیون سوارکاری در طول این سال‌ها از آن رنج می‌برده را شناسایی کنم تا با یک برنامه زمانی کوتاه‌مدت رسیدگی‌های لازم را برای برطرف کردن این مشکلات انجام دهم.

وی ادامه داد: این فدراسیون سه سال و نیم بدون رئیس و به وسیله سرپرست اداره می‌شده و همان‌طور که همه می‌دانند یک سرپرست امکان برنامه‌ریزی بلندمدت را ندارد و این تقصیر سرپرست هم نیست بلکه شرایط کاری این‌گونه بوده است. در طول این مدت فدراسیون بدون برنامه‌ریزی مصوب مجمع و تقویم ورزشی فعالیت می‌کرده و این باعث بروز مشکلاتی شده است.

 

خلیلی درباره مشکلات اصلی فدراسیون سوارکاری اظهار کرد: یکی از مشکلات مربوط به پرورش اسب است. تداخل برخی وظایف بین فدراسیون و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس نظام جامعه دامپروری باعث شده که کارهای مربوط به پرورش اسب به درستی صورت نگیرد بنابراین یکی از وظایف ما این است که هرچه زودتر هویت اسب‌ها را مشخص کنیم تا امکان استفاده آن‌ها در مسابقات فراهم شود. در همین راستا باید یک حرکت پرشتاب در خصوص شناسایی اسب‌های بومی انجام شود و اسب‌ها با توجه به کاربری و قابلیت مسابقه دادن در رشته‌های مشخص به کار گرفته شوند. برای این کار هم از صاحب‌نظران و استادان استفاده می‌کنیم.

 

او ادامه داد: با وزارت جهاد کشاورزی به توافق رسیده‌ایم تا در واردات اسب سهم بیشتری داشته باشیم یعنی برای وارد کردن اسب‌های مورد نیاز نظر کارشناسی داشته باشیم. در این رابطه کارشناس وزارت جهاد کشاورزی و فدراسیون جلساتی را برگزار کردند و این کمیته آیین‌نامه‌ای تشکیل داده تا بحث واردات اسب کمی سخت‌تر شود و حتی کمی هم سرعتش کاسته شود. امیدوارم با دقت نظر بیشتر اسب‌هایی که از مقبولیت ورزشی لازم برخوردار هستند وارد کشور شوند.

او همچنین درباره برگزار نشدن مجمع فدراسیون در طول این چند سال تصریح کرد: حدود چهار سال است که مجمع فدراسیون سوارکاری برگزار نشده به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم 19 شهریورماه مجمعی را برگزار کنیم تا بر اساس مصوبات این مجمع قوانین بودجه سال 93 فدراسیون که باید پیش از اینها تصویب می‌شد را تنظیم کنیم.

خلیلی درباره انجام آزمایش دوپینگ توسط فدراسیون تصریح کرد: انجام تست دوپینگ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست و از زمان آغاز به کار این فدراسیون اولین کاری که انجام دادیم تشکیل کمیته مربوط به دوپینگ است. از این به بعد انجام تست دوپینگ در همه مسابقات اجباری است کاری که در گذشته رواج نداشته است و مطمئن هستیم این کار و سخت‌گیری‌های آن اثرات خوبی را به دنبال دارد و باعث کاهش تخلفات می‌شود.

 

رئیس فدراسیون سوارکاری درباره توجه به فعالیت سوارکاری استان‌ها گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده فدراسیون‌های گذشته عدم توجه کافی به استان‌ها است. اکثر استان‌های مستعد ما به دلیل توجه زیاد به تهران، پیشرفتی نکرده‌اند و ما در نظر داریم آموزش‌هایی را در سطوح مختلف برای استان‌ها تدارک ببینیم تا بتوانیم به توسعه مورد نیاز برسیم.

 

مسعود خلیلی همچنین درباره اعزام نشدن تیم ملی سوارکاری ایران به بازی‌های آسیایی گفت: تمام تلاش ما این است که در میادین بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشیم. پیش از این قرار بود تیم‌های پرش و درساژ ما به اینچئون بروند که بر اساس تصمیم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش این موضوع صورت نگرفت و آن‌ها اعتقاد داشتند که سوارکاری شانس کسب مدال در بازی‌های آسیایی را ندارد. ما حتی صحبت‌های لازم را با مسئولان کره جنوبی انجام داده بودیم و آن‌ها برای ارزیابی شرایط قرنطینه اسب‌های ما به ایران آمدند که با بررسی ‌هایی که انجام دادند این موضوع مورد تاییدشان قرار گرفت و به ما اجازه دادند که با اسب‌های خودمان به این کشور برویم اما در کل ما از سیاست‌های ورزشی کشور تبعیت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم در مسابقه‌ای دیگر تیم را اعزام کنیم و بتوانیم مدال هم به‌دست بیاوریم هرچند مجوز اعزام اسب‌ها به کشورهای دیگر نوعی کسب مدال است.

 

خلیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر حل شدن مشکل همیشگی قرنطینه اسب‌ها گفت: ما تمهیداتی را اندیشیده‌ایم تا بر اساس نظر کمیته فنی فدراسیون، اسب‌های خودمان را به خارج از کشور ببریم و این کار طوری صورت گیرد که هزینه‌ی زیادی برای آن‌ها نداشته اما به نظر من این بن‌بست نیست و ما می‌توانیم با تعریف مکان عاری از بیماری‌های اسبی اعتماد کشورهای دیگر را برای بردن و یا آوردن اسب‌ها به ایران جلب کنیم. البته این کار همکاری سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی و کمک‌های مالی را می‌طلبد که امیدواریم همکاری‌های قبلی ادامه پیدا کند و بتوانیم از سوارکاران خارجی دعوت کنیم تا در مسابقه‌ها در ایران شرکت کنند.

 

او ادامه داد: در ایران اسب‌های خوبی وجود دارند و ما می‌توانیم سوارکارانی را از خارج از کشور به ایران دعوت کنیم و از همین اسب‌ها به آن‌ها بدهیم تا در آینده مشکلات قرنطینه اسب‌ها حل شود.

 

رییس فدراسیون در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سوارکاران خارج از کشور ایران تصریح کرد: تعدادی از سوارکاران ایران در خارج از کشور حضور دارند و بارها خواسته‌اند که با نام ایران در رقابت‌های بین‌المللی حضور داشته باشند. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم اما صرف اینکه این ورزشکاران چون در خارج از ایران هستند بدون ارزیابی و تعیین سطح بتوانند به عنوان نماینده ایران در رقابتی شرکت کنند، قابل قبول نیست.

 

او درباره سطح سوارکاری ایران و توقع اعزام به بازی‌های آسیایی اظهار کرد: ما تمام کارها را برای رفتن به کره انجام دادیم و باید بگویم تمامی قابلیت‌های ورزشی در تیم ملی وجود داشت. ما از یکی از مربیان درجه یک سوارکاری دنیا خواستیم تا درباره تیم ملی ایران نظر بدهد و این مربی پس از ارزیابی‌های انجام گرفته درباره سوارکاران و اسب‌های ایرانی آن‌ها را مورد تایید قرار داد و توانایی آن‌ها را برای شرکت در مسابقه‌های بین‌المللی قابل قبول توصیف کرد.

 

خلیلی درباره یکی از مهم‌ترین نکاتی که به فدراسیون آسیب جدی وارد می‌کند تصریح کرد: در گذشته در کمیته‌های فدراسیون افراد ذی‌نفعی حضور داشتند که باعث ضربه زدن به فدراسیون می‌شدند. در واقع نوعی انحصار طلبی در فدراسیون وجود داشت و دوستانی که مسئولیتی داشتند، از ورود جوانان جلوگیری می‌کردند اما ما تلاش می‌کنیم تعامل افکار را داشته باشیم چرا که فقط با این نکته می‌توان پیشرفت کرد.

 

مسعود خلیلی در پایان گفت: از فدراسیون جهانی سوارکاری درخواست کردیم میزبانی مسابقه‌های CSI را به ما بدهند که به احتمال زیاد این رقابت‌ها همراه با یک دوره رقابت بین‌المللی در‌ساژ اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار می‌شود.