خلیلی: صنعت اسب و سوارکاری ایران متحول می شود

تهران - ایرنا- رییس فدراسیون سوارکاری گفت: صنعت اسب و سوارکاری ایران از سال آینده متحول می شود و به همین منظور برنامه کوتاه مدت و بلند مدتی برای فدراسیون اسب سواری تدوین شده است.

 
به گزارش ایرنا، «مسعود خلیلی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این فدراسیون حدود سه سال با حضور یک سرپرست اداره می شد که به همین دلیل امکان برنامه ریزی بلند مدت برای آن وجود نداشت.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در زمینه پرورش اسب در کشور وجود داشت تداخل برخی وظایف فدراسیون سوارکاری و وزارت جهاد کشاورزی از نظر بحث هویت و واردات اسب بود.

خلیلی ادامه داد: در بحث هویت یکی از وظایف ما و وزارت جهاد کشاورزی چیپ گذاری ، تعیین هویت و تست ژنتیک بود که براساس قانون جدید وزارت جهاد کشاورزی مسوولیت این کار را برعهده دارد و فدراسیون نیز این کارها را انجام می داد که در نشستی با مسوولان این وزارتخانه از آنان خواستیم که تمام این کارها در فدراسیون متمرکز شود به دلیل آن که فدراسیون سوارکاری تنها بهره بردار اسب است که خوشبختانه مسوولان وزارت جهاد کشاورزی با این موضوع موافقت کردند.

وی با بیان این که شناسایی اسب های بومی ، تعیین هویت و تست ژنتیک برای نژاد های ترکمن، دره شور و دیگر نژادها در حال انجام است، گفت: شناسایی این اسب ها و میکروچیپ گذاری و اوراق ورزشی آنها صادر خواهد شد تا بر این اساس مسابقات اسب سواری برگزار شود.

خلیلی خاطرنشان کرد: گروهی برای شناسایی اسب هایی که قابلیت ورزشی دارند در فدراسیون تشکیل شده است . به عنوان مثال باید به اسب ترکمن اشاره کرد که با وجودی که همیشه از این نژاد به خوبی یاد می شود ولی حضورش در مسابقات ورزشی کمرنگ شده است. این گروه وظیفه دارد این گونه نژادها را بررسی کند تا مسابقات ورزشی با توجه به توانایی این گونه اسب راه اندازی شود .

وی خاطرنشان کرد: تاکنون وزارت جهاد کشاورزی در مورد واردات اسب تصمیم می گرفت که ما از این وزارتخانه درخواست کردیم از این پس کارشناسان فدراسیون نیز نظر خود را در مورد واردات اسب ارایه دهند. در حال حاضر کمیته مشترکی از کارشناسان فدراسیون و وزارتخانه تشکیل و آیین نامه های سخت گیرانه تری تصویب شده است تا این کار از این پس به صورت مشترک انجام شود.

وی در مورد کمیته های تخصصی فدراسیون گفت: در حال حاضر کمیته های تخصصی فدراسیون سوارکاری با حضور افراد صاحبنظر تشکیل شده است. براین اساس کمیته مبارزه با دوپینگ اولین کمیته ای بود که تشکیل شد چرا که حساسیت ویژه ای برای انجام تست های دوپینگ وجود دارد.

وی ادامه داد: در گذشته تست دوپینگ اسب های مربوط به رشته های پرش و جشنواره های زیبایی انجام نمی شد اما اکنون این تست گرفته می شود. انجام تست دوپینگ تاکنون اثرات خوبی در رقابت های مختلف داشته و موجب شده است تخلفات کاهش یابد.

وی یادآور شد که باید به رشته سوارکاری در همه استان ها توجه شود . در گذشته تمام توجهات به تهران بود در نتیجه فدراسیون از ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در زمینه سوارکاری در استان ها وجود داشت غافل بود.

خلیلی افزود: فدراسیون سوارکاری برنامه جامع آموزشی را در تمام رده ها تنظیم خواهد کرد و قرار است که در دوره های آموزشی 2015 فدراسیون بین المللی سوارکاری شرکت کنیم .

وی توجه به ورزش پایه را یکی دیگر از برنامه های فدراسیون سوارکاری دانست و گفت: در حال حاضر تعداد ورزشکاران رشته درساژ در کشور به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد در حالی که این رشته از رشته های زیربنایی برای سوارکاری است .

وی در ادامه به مشکلات انتقال اسب به خارج از کشور برای رقابت های بین المللی به دلیل نداشتن قرنطینه بین المللی اشاره کرد و گفت: برای حضور 4 اسب به همراه سوارکاران کشورمان در رشته پرش با اسب در بازی های آسیایی نمایندگانی از کشور کره جنوبی، سازمان جهانی دامپزشکی و فدراسیون بین المللی سوارکاری در ایران حضور یافتند و وضعیت قرنطینه، صنعت اسب و رقابت های داخلی ما را ارزیابی کردند. خوشبختانه موافقت آنها را برای اعزام به کره جنوبی دریافت کردیم که این یک نوع پیروزی برای سوارکاری ایران است چرا که بعد از سال ها از بن بستی که در زمینه انتقال اسب به رقابت های بین المللی با آن روبه رو بود، خارج شد.

وی همچنین از موافقت نکردن کمیته ملی المپیک برای اعزام تیم سوارکاری به بازی های آسیایی خبر داد و گفت: متاسفانه رشته پرش با اسب مانند برخی رشته های دیگر در اولویت اعزام به بازی های آسیایی قرار نگرفت و با وجودی که مکاتبات زیادی با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان انجام شد ولی با اعزام سوارکاران به این بازی ها موافقت نشد.

به گفته وی دریافت مجوز انتقال اسب به یک کشور دیگر پس از سال ها در نوع خود یک پیروزی و مدال آوری است اما باز هم امیدوارم کمیته ملی المپیک در مورد اعزام تیم سوارکاری به بازی های آسیایی تجدید نظر کند چرا که تیم سوارکاری کشورمان از همه نظر آماده برای حضور در این بازی هاست .