مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهادکشاورزی:

سالانه کمتراز 200 راس اسب وارد کشور می شود

تهران - ایرنا - مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود کیفیت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کماکان سالانه کمتر از 200 راس اسب از لحاظ زیبایی و توانمندی بدنی برای حضور در مسابقات به کشور وارد می شود، بنابراین واردات 65 راس اسب به کشور موضوع عجیبی نیست.

محمدرضا ملاصالحی روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص واردات 65 راس اسب به کشور در روزهای اخیر، افزود: این تعداد اسب توسط اشخاص و مصرف کنندگان بخش خصوصی خریداری و به کشور وارد شده و هیچ ارتباطی به بخش دولتی ندارد.

وی با بیان آنکه دولت به طور معمول ارزی برای واردات این نوع اسب ها تخصیص نمی دهد، اظهار داشت: این اسب های نر و ماده که بیشتر از نژاد عرب و تروبلت هستند به دلیل زیبایی، حضور در مسابقات کورسی و پرشی و یا برای گرفتن کره اسب توسط اشخاص و به دلیل علائق شخصی و فدراسیون سوارکاری وارد کشور می شوند.

وی تصریح کرد: ورود هرگونه دام زنده به کشور نیاز به دو مجوز فنی و بهداشتی از سوی مرکز اصلاح نژاد معاونت دامی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی دارد که در صورت نیاز از سوی این دو سازمان تائید و صادر می شود.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: در واقع مجوز فنی واردات دام از جمله اسب به منظور کنترل و نظارت این مرکز بر ورود اسب های اصیل، معتبر و دارای ارزش ژنتیکی بالا است که پس از تائید کشورهای مبداء و محرز شدن این موضوع از سوی مرکز اصلاح نژاد معاونت دامی وزارت جهاد کشاورزی صادر می شود.

وی با بیان اینکه مجوز واردات اسب تنها به مصرف کنندگانی که دارای هویت محرز و دارای صلاحیت باشند، داده می شود، افزود: مجوز بهداشتی واردات اسب نیز از سوی سازمان دامپزشکی کشور صادر می شود و این سازمان نظارت جدی و قاطعی در ورود دام زنده به کشور دارد به طوری که اسب ها در کشور مبداء و در کشور ما زیر نظر سازمان دامپزشکی برای کنترل بهداشتی قرنطینه می شوند.

ملاصالحی گفت: در سنوات گذشته واردات اسب از طریق مرز زمینی انجام می شد اما با اختلالی که ترکیه در صدور مجوز تردد ایجاد کرد به ناچار باید برخی واردات از جمله اسب از طریق هوایی صورت پذیرد و چون اشخاص نمی توانند برای واردات یک یا دو راس اسب هواپیما چارتر کنند، بنابراین برخی از شرکت های ایرانی خدمات ترانزیت اسب را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: به طور مثال در گذشته در هر پرواز 15 تا 20 راس اسب چارتر و وارد کشور می شد، اما یک شرکت حمل و نقل هوایی آلمانی در بحث رقابتی با دیگر شرکت های هوایی توانست برای کاهش هزینه های حمل ونقل یک پرواز بزرگ را به این موضوع اختصاص دهد و در نتیجه 65 راس اسب را به صورت یکجا وارد کشور کند و این بدان معنی نیست که تمام این اسب ها دارای یک مجوز واردات هستند بلکه مجوز هر اسب می تواند مربوط به یک مالک باشد.

وی افزود: واردات اسب در تعامل مستقیم با فدراسیون سوار کاری انجام می شود، موارد درخواستی در کمیته مشترکی متشکل از فدراسیون سوارکاری و مرکز اصلاح نژاد دام و بخش خصوصی بررسی و در صورت صلاحدید اسب های مورد نظر وارد کشور می شوند.

وی وضعیت نژادهای اسب بومی کشور از جمله اسب خزر، دره شوری و ترکمن را مطلوب دانست و گفت: این نوع واردات لطمه ای به نژاد بومی کشور وارد نمی کند.