سومین جشنواره اسب اصیل ایرانی نژاد کردی در مهاباد برگزار شد

مهاباد - ایرنا - سومین جشنواره اسب اصیل ایرانی نژاد کردی روز پنجشنبه در روستای گوک تپه مهاباد با حضور جمعی از علاقه مندان به این رشته برگزار شد.

 


به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین با حضور نماینده مردم مهاباد در مجلس، فرماندار مهاباد و جمعی از مسوولان اجرایی این شهرستان و با شرکت بیش از 100 اسب از شهرستان های مختلف استان های کردستان و آذربایجان غربی برگزار شد.

این جشنواره در سه رده کلاس اسب ˈنریانˈ، ˈمادیانˈ و ˈکره اسبˈ و زیر نظر هیات سوارکاری استان های آذربایجان غربی و کردستان برگزار شد.

شرکت کنندگان در این جشنواره با اسب های خود در محوطه مشخص شده پیست اسب دوانی به انجام حرکات نمایشی و سوارکاری پرداخته و هیات داوران همایش نیز با توجه به مهارت ها و توانایی های اسب ها، زیبایی و اصیل بودن آنها اسب های برتر را انتخاب می کردند.

در این جشنواره که با استقبال خوب شهروندان همراه بود چندین برنامه فرهنگی، هنری دیگر از جمله پخش موسیقی محلی کردی (دهل و سورنا) و گروه رقص کردی (هه ل په رکی) نیز برگزار شد.

این جشنواره به همت اداره جهاد کشاورزی و هیات سوارکاری شهرستان مهاباد و با همکاری اداره ورزش و جوانان و دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد برگزار شد.

اسب اصیل ایرانی نژاد کردی اولین اسب در جهان است که توسط انسان اهلی شده و نژاد آن در مراکز تحقیقاتی به ثبت رسیده است.

از چهار نژاد در سطح کشور که به عنوان اسب ایرانی شناخته شده اند اصلی ترین و بهترین آن اسب نژاد کردی است.

اسب کردی به دلیل داشتن برخی خصوصیات بارز از جمله قد متوسط 150 - 140 سانتیمتر، بدن کوتاه و در مجموع عضلانی با زیر بند محکم، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم به مسافت های طولانی، دارای سینه فراخ و از جلو به حد قابل قبول عضلانی، پرنفس و پر خون، قوی بودن اعضای دست و پا و کمر بهترین نژاد اسب به خصوص جهت مسابقات چوگان به شمار می آید.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است