اطلاعیه فدراسیون در خصوص صدور شناسنامه و هویت گذاری اسب به استانها

 
 
رؤسا و سرپرستان محترم هیأتهای سوارکاری استانها
باسلام و احترام
همانگونه که مطلع هستید پیرو چندین ساله تفاهم نامه با مرکز اصلاح نژاد بهبود تولید دامی فدراسیون ضمن انجام وظائف ذاتی خود مبنی بر صدور شناسه ورزشی (براساس پروتکل های بین المللی فدراسیونهای جهانی و سازمانهای بین المللی مرتبط) نسبت به هویت گذاری، انجام آزمایشات ژنتیکی لازم اقدام و همزمان اطلاعات دریافتی را به مرکز مذکور ارائه تا امکان بهره برداری لازم در جهت تدوین روشهای اصلاح نژادی در هر نژاد اسب از سوی وزارت محترم جهاد کشاورزی فراهم گردد. در این راستا هماهنگ شدن سازمان دامپزشکی کشور نیز صورت گرفته به جای آنکه سه سازمان و به طور موازی نسبت به میکروچیپ گذاری مجزا و صدور شناسه های ورزشی، ژنتیکی و بهداشتی اقدام نمایند طی این مدت هر سه سازمان به مأموریت خود نائل آمده و فدراسیون نیز با همکاری همه جانبه با ثبت میکروچیپ های ایکار در مرکز اصلاح نژاد و سازمان دامپزشکی و نیز عینا ثبت اسبها در سازمان ها و فدراسیونهای جهانی اقدام نموده است.
انجام آزمایشات ژنتیکی در آزمایشگاه دانشگاه کنتاکی که از سوی انجمن بین المللی ژنتیک دامی  (ISAG) برای انجام آزمایشات ژنتیکی اسب رتبه یک را داراست انجام گردیده است و همزمان با ارسال نتایج به فدراسیون، آزمایشگاه عینا نتایج را به مرکز اصلاح نژاد ارسال نموده است. با اعتراض عده ای معدود که با قاطعیت می توان گفت این عده نمایندگان قاطبه مالکین اسب در کشور نیستند و عمدتا در پی اختلال در نظم و ارتقاء بوجود آمده می باشند و در بعضی از موارد خارج از وظائف تشکیلاتی خود با مراجعات مکرر به وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی و ... مدعی گردیده اند که فدراسیون خارج از وظائف محوله خود اقداماتی را در این زمینه انجام داده است که نهایتا با پافشاری اینجانب و ریاست محترم وقت مرکز اصلاح نژاد و موضوع به مراجع قضائی ارجاع و ضمن تأیید اقدامات انجام شده از سوی فدراسیون و وزارت جهاد کشاورزی قرار منع تعقیب در مرحله بازپرسی صادر گردید.
لیکن متأسفانه این تعداد قلیل مجددا با مراجعات مکرر به مرکز اصلاح نژاد و تحت فشار قراردادن مسئولین وزارت جهاد کشاورزی درخواست نموده اند که از فعالیت فدراسیون در این زمینه خودداری گردد.
متعاقب آن رئیس محترم مرکز اصلاح نژاد طی نامه شماره 778/97/910 مورخ 17/4/97 به فدراسیون اعلام می نمایند نسبت به توقف عملیات هویت گذاری و ... اقدام گردد.
این فدراسیون بر حسب مأموریت ملی و بین المللی و با حمایت وزیر محترم ورزش و جوانان طی دو مرحله با مکاتبه با وزیر محترم جهاد کشاورزی درخواست تعیین تکلیف در مورد وظائف ذاتی فدراسیون سوارکاری و امکان ایجاد تفاهم نموده است. از سوی دیگر و با توجه به اعتراض شدید مالکین جهت قطع هرگونه خدمات به آنها و مراجعه به فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان و سایر سازمانها و نهادهای مربوطه درخواست خود را مبنی بر ادامه روند فعالیت فدراسیون مطابق چند دهه گذشته اعلام و در پی رفع مشکلات بوجود آمده می باشند.
این فدراسیون با اقدامات حقوقی از طریق مراجع زیربط در تلاش جهت رفع مشکل بوجود آمده بوده و می باشد و قطعا همانند سابق اعلام می دارد تمایل همکاری و تعامل با تمامی سازمانها و مراکز ذی نقش در امور اسب را خواهد داشت لیکن امکان واگذاری وظیفه ذاتی خود که صدور شناسه ورزشی بر پایه تعیین هویت نژادی اسبها در آزمایشگاههای معتبر دنیا می باشد کوتاهی نکرده و نخواهد نمود که خوشبختانه رئیس محترم مرکز اصلاح نژاد نیز در آخرین مکاتبه خود با فدراسیون اعلام داشته اند با ایجاد سیستم و انجام آزمایشات مورد درخواست فدراسیون این امکان فراهم آمده است.
البته خاطر نشان می نمایم وظائف ذاتی فدراسیون براساس پروتکلهای بین المللی فدراسیون جهانی اسبدوانی(IFHA) ، فدراسیون جهانی سوارکاری (FEI)، سازمان جهانی اسب عرب (WAHO)، سازمان زیبائی اسب عرب (ECAHO) و کمیته های بین المللی و آسیایی تبارنامه های مختلف همچنان بر قوت خود باقی است و این بدان مفهوم است که صدور شناسه ورزشی (N.I.D) برای کلیه اسبها صرفا به عهده فدراسیون سوارکاری ج.ا.ا. بوده و خواهد بود و بدون مجوز مذکور هیچ نهاد دولتی و یا تحت عناوین مختلف دیگر از قبیل انجمن، تعاونی، کانون و ... براساس مقررات حاکم به عضویت این نهادهای بین المللی در نخواهد آمد.
ضمن عرض پوزش از ایجاد خلل در امورات مالکین محترم اسبهای ورزشی به اطلاع می رساند فدراسیون ج.ا.ا. و وزارت ورزش و جوانان تمامی تلاش خود را جهت برطرف نمودن مشکلات مذبور و معطوف داشته و تحت هیچ عنوان از مسئولیت قانونی خود مبنی بر صدور مجوز اسبهای ورزشی جهت شرکت در رویدادهای مختلف قصور ننموده و ملاک تشخیص جهت شرکت اسبهای ورزشی در مسابقات صرفا به عهده فدراسیون بوده و این امر بدون صدور شناسه ورزشی امکانپذیر نخواهد بود.
 
 
روابط عمومی فدراسیون سوارکاری ج.ا.ا