IMG11540572

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی از برگزاری جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در بهار سال آینده و کورس اسبدوانی در استان خبر داد.
محمدرضا موفق در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از پتانسیل‌های مهم اقتصادی در خراسان شمالی را وجود اسب اصیل ترکمن در این استان ذکر و اظهار کرد: امروزه صنعت پرورش اسب در دنیا به‌عنوان صنعتی اقتصادی و پردرآمد محسوب می‌شود و بر این اساس در خراسان شمالی نیز می‌توان با حمایت از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن زمینه پویایی این صنعت و افزایش درآمد برای افراد را فراهم کرد.

وی با بیان این که تاکنون ۹۸۰ راس اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی شناسایی ژنتیکی(ژنوتایپینگ) شده است، افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه پرورش اسب وجود دارد از دست رفتن اصالت اسب ها در پی تلاقی ژنی با نژادهای مختلف است که این مسئله برای شماری از اسب‌های نژاد ترکمن خراسان شمالی نیز روی داده و به همین دلیل شناسایی ژنتیکی اسب های اصیل ترکمن در دستور کار قرار گرفت.

موفق با تجلیل از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این زمینه عنوان کرد: در چند سال گذشته جهاد کشاورزی استان فعالیت‌های زیادی در زمینه ژنومیک و ژنوتایپینگ اسب‌های اصیل ترکمن شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی انجام داده و به‌زودی نیز کتاب انساب اسب و شناسنامه اسب اصیل ترکمن در استان رونمایی می‌شود.

وی با بیان این که خراسان شمالی استان پایلوت پرورش اسب اصیل ترکمن در ایران است، اظهار داشت: علاوه بر این گمرک خراسان شمالی به عنوان گمرک اختصاصی صادرات اسب در کشور تعیین شده و بر این اساس در هر نقطه از کشور اگر کسی بخواهد برای صادرات و واردات اسب اقدام کند الزاما می‌بایست از طریق گمرک خراسان شمالی انجام دهد.

به گفته موفق علاوه بر این مصوب شده تا در بهار سال ۹۳ جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن و نیز کورس بهاره اسبدوانی در خراسان شمالی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان های راز و جرگلان و مانه و سملقان در خراسان شمالی مرکز پرورش و تکثیر یکی از پنج نژاد بومی، استثنایی و کمیاب اسب ایرانی به نام اسب اصیل ترکمن هستند.