تهران - ایرنا - مهدی جمشیدخانی که از وی به عنوان پدر سوارکاری علمی ایران نام برده می شود، گفت: رفع مشکلات این رشته ورزشی که مهمترین آن قرنطینه اسب است، با تشکیل انجمن سوارکاری امکانپذیر خواهد بود.

 
جمشیدخانی روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سوارکاری رشته خاصی است و قابل مقایسه با ورزش دیگری نیست، چرا که در این ورزش دو موجود جاندار متفاوت (انسان و اسب) باید به خوبی آموزش ببینند تا به موفقیت برسند. همچنین برای موفقیت در سوارکاری باید تجربه، علم و تخصص را توام با یکدیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد: بانوی فرانسوی دارنده نشان برنز مسابقات سوارکاری بازی های المپیک آتلانتا با اسب «روشت ام» پس از کسب این مدال درباره چگونگی کسب این مدال اعلام کرد که سه نسل از خانواده ما سوارکار بوده اند و با این تجربه و حمایت مالی به این موفقیت رسیدم.

وی با اشاره به خدمات اسماعیل نشاطی به سوارکاری ایران گفت: از بین چندین هزار سوارکاری که این استاد طی نیم قرن آموزش داد، فقط تعداد انگشت شماری که خانواده آنها نیز از جامعه سوارکاری بودند، به مدارج بالا دست یافتند که این موضوع نشان دهنده خاص بودن رشته سوارکاری نسبت به سایر رشته ها و اهمیت آگاهی و تجربه در این بخش است.

جمشیدخانی درباره موضوع قرنطینه اسب در ایران که مهمترین مشکل سوارکاری برای برگزاری و اعزام به مسابقه های بین المللی محسوب می شود، گفت: برای رفع این مشکل باید تمامی ارگان ها و افراد دوستدار اسب و سوارکاری کمک کنند و انجمن سوارکاری با حضور افراد بانفوذ در کنار فدراسیون سوارکاری تشکیل و موضوع تا حصول نتیجه دنبال شود.

پدر سوارکاری علمی ایران، افزود: همچنین باید با دعوت از دامپزشکان مورد تایید فدراسیون بین المللی سوارکاری (FEI) برای حضور در کشورمان، آنان را در جریان نمونه خون اسب های موجود در ایران قرار دهیم و با ریشه کن کردن امراضی از جمله مشمشه، این موضوع را به اطلاع سازمان بهداشت جهانی برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: در صورت توجه به اسب و سوارکاری، این صنعت علاوه بر جنبه ورزشی به لحاظ اقتصادی نیز می تواند برای کشورمان سودآور باشد.

جمشیدخانی درباره انتخابات ریاست فدراسیون سوارکاری که قرار است به زودی برگزار شود، اظهار داشت: سوارکاری بزرگ است و انسانی بزرگ و متخصص هم باید در راس این فدراسیون قرار گیرد. امیدوارم فردی که به عنوان رییس فدراسیون انتخاب می شود توجه به مسایل فنی، احترام به پیشکسوتان و استفاده از دانش آنها را در دستور کار خود قرار دهد.