داروها و خوراک های ممنوع برای اسب ها – قسمت سوم

 

در مطلب قبل درمورد خوراک ها و داروهای ممنوع برای اسب ها صحبت کردیم، در اینجا به ادامه ی مطلب می پردازیم:

3. سالیسیلات: اسید سالیسیلیک (سالیسیلات) یک متابولیت طبیعی در ادرار اسب است و به طور طبیعی در چندین گیاه وجود دارد، به ویژه یونجه و در پوست برخی از درختان مانند بید. این دارو به عنوان یک ماده ی ضد التهاب (آسپیرین)، در کرم های موضعی و پودرها برای درمان کرم حلقوی و مشکلات پوستی و همچنین به عنوان یک ماده ی فعال در مواد شستشوی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. حد مجاز اسید سالیسیلیک حداکثر 750 میلی گرم در هر لیتر ادرار یا 6.5 میلی گرم در هر لیتر پلاسما است.


4. مورفین: مواد مخدری مانند مورفین می تواند باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی در اسب ها شود. مورفین به طور طبیعی در تعدادی از گونه های گیاهان و در بذر خشخاش مشاهده می شود . کدئین و هروئین به مورفین متابولیزه می شوند و دیگر منابع احتمالی آلودگی در اسب ها هستند. خشخاش ها در بسیاری از کشورها به صورت وحشی می رویند و رشد آنها به شرایط فصلی و جغرافیایی بستگی دارد، بنابراین برای وجود دانه های خشخاش باید جو دوسر را به دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده ی آن با دامپزشک مشاوره کنید. مورفین به طور کلی ممنوع است.

5.آرسنیک: آرسنیک در سراسر طبیعت وجود دارد و در ادرار اسب یافت می شود. حد مجاز بین المللی آرسنیک 0.3 میلی گرم در هر لیتر ادرار است.
6. کافئین: کافئین یک آلکالوئید متیل اکسانتین است و به طور گسترده در طبیعت یافت می شود. آلکالوئیدهای اکسانتین همچنین شامل تئوفیلین (از چای) و تئوبرومین (از شکلات) هستند. علاوه بر این منابع، بسیاری از محصولات به اصطلاح “طبیعی” موجود در بازار نیز حاوی آلکالوئیدهای اکسانتین هستند. گوارانا در واقع 60٪ کافئین است و معمولاً به عنوان یک محصول تقویت کننده و انرژی زا به فروش می رسد. تجویز محصولات حاوی عصاره ی گوارا احتمالاً منجر به تست مثبت خواهد شد. دوز کافئین خوراکی تا ده روز قابل تشخیص است.
7. تئوبرومین:  کاکائو منبعی از آلکالوئید توبرومین است .با توجه به خطر بالای مصرف ناخواسته ی توبرومین در اسبها ، حد مجاز 2.0 میلی گرم در هر لیتر ادرار توسط مراجع مهم نظارتی در نظر گرفته می شود.