داروها و خوراک های ممنوع برای اسب ها – قسمت دوم

 

استفاده از هر نوع محصول گیاهی یا طبیعی برای تأثیرگذاری بر عملکرد اسب به صورت آرامبخش یا انرژی دهنده (محرک) به صراحت توسط مقررات FEI ممنوع می باشد. استفاده از یک محصول آرامبخش در طول رقابت نیز می تواند عواقب مهمی داشته باشد. FEI برای جلوگیری از نقض احتمالی قوانین و مقررات، محصولات گیاهی یا طبیعی را آزمایش و تأیید نمی کند. بنابراین، ادعایی مبنی بر اینکه این محصول قوانین FEI را نقض نمی کند یا با آزمایش غیر قابل تشخیص است، صحت ندارد. استفاده از محصول گیاهی یا طبیعی ممکن است بر خلاف ادعای سازنده یا عامل بازاریابی منجر به تست دوپینگ مثبت شود.

در لیست FEI و در مقررات جدید FEI Equine Anti-Doping و Controlled Medications (EADCMR) ، دو دسته اصلی از مواد وجود دارد:

مواد ممنوع

اینها مواردی هستند که توسط FEI به هیچ عنوان مقبولیت ندارند و یا پتانسیل بالایی برای سوءاستفاده دارند. به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی انسان ، ضد روان پریشی، محرک سیستم عصبی و غیره. در هیچ سطحی و در هیچ موردی نباید از این داروها برای اسب استفاده کرد.

مواد دارویی کنترل شده

شامل لیستی جامع از داروهایی که در رقابت ممنوع است و از کلیه مواد شناخته شده ای تشکیل شده است که به عنوان درمانی یا به صورت متداول مورد استفاده قرار می گیرد، اما پتانسیل افزایش عملکرد در سطوح مشخص را دارند. برخی از نمونه ها می توانند ضد التهاب باشند (میزان مجاز را بررسی کنید)، بی حسی موضعی، برونکودیلاتورها،ضد سرفه ها و سایر داروهای معمول و غیر معمول. واضح است که مواد موجود در این لیست بسته به زمان و اندازه دوز ممکن است عملکرد اسب را نیز افزایش دهند.

مهم نیست که اسب در چه شرایطی وجود دارد، انتظار می رود که اسب های مسابقه ای با هیچ ماده ی ممنوعه یا داروهای کنترل شده رقابت نکنند، مگر اینکه مصرف داروها در سطح تعریف و تصویب شده ی مقررات FEI باشند.

برخی از مواد خوراکی ممنوع :

1-هوردنین: هوردنین یک آلکالوئید گیاهی است که به طور طبیعی وجود دارد و در مرحله جوانه زنی جو تولید می شود که از نزدیک با اپی نفرین (مرتبط با آدرنالین) ارتباط دارد و معمولاً به عنوان “elephant juice” شناخته می شود. دانه های دم کرده، ترکیب مالت، محلول خشک تقطیر شده و جو جوانه زده ممکن است حاوی هوردنین باشد. توصیه می شود از وارد شدن هر یک از محصولات فوق در رژیم غذایی اسب اجتناب کنید. با این حال، FEI اخیراً آستانه ی غربالگری هوردنین را افزایش داده است.

2. دی متیل سولفوکسید (DMSO): DMSO در ادرار همه اسب ها یافت می شود و اعتقاد بر این است که تقریباً در رژیم غذایی اسب ها وجود دارد. به عنوان یک دارو، از DMSO به عنوان یک ماده ضد التهابی موضعی و ضد درد استفاده می شود. آستانه ی 15.0 میلی گرم در هر لیتر ادرار یا 1.0 میلی گرم در هر لیتر پلاسما مجاز است.