نقش ژن قد و هوش در گله

میدانیم ژنتیک و محیط در تعامل با یکدیگر بطور دقیق مشخص میکنند که چگونه ژنهای وراثتی بوجود بیایند اما عوامل محیطی مانند تغدیه و بیماری میتواند نقش موثری در کیفیت گله بازی نمایند.

در گله های نچرال معمولا اسبهای آلفای نر که غالبا بلندترین و قویترین هستند با دفع نریانهای جوانتر موجب انتشار ژن قد خود میشوند اما  بمرور زمان اسبهای باقامت کوتاهتر که هوش بیشتری دارند تبدیل به آلفا خواهند شد و ژن هوش خود را در گله گسترش میدهند و در طول سالهای متمادی این تبادل ژنوم هوش و قد سبب سلامت پایدار و بقای گله خواهد بود.

با اهلی کردن اسب توسط انسان و دخالت در امر تولید مثل اسب در اسارت بسیاری از ضعف‌های هوش و قد با ارجعیت یکی به دیگری انسان توانست راحتتر از اسب در اهداف مشخص استفاده نماید لذا تاثیر محیط بر ژنومیک بالا رفته و هوش اسبها تقلیل پیدا کرد و سبب شده که اسبهای امروزه فقط از پانزده درصد هوش طبیعی خود استفاده کنند .

نقش هورمون ها و کودهای شیمیایی و همچنین شرایط جوی و نوع تغذیه به دلیل تفاوت اکوزیستهای متعدد سبب شده اسبها تغییرات زیادی در اندازه و هوش داشته باشند که‌ این دو فاکتور از مشخصات نژادی هم محسوب میشود لذا با وجود حدود پانصد نژاد و شصت میلیون اسب تنها منابع اصلی و بکر اسبهای جهان گله های موجود نچرال جهان هستند که تعدادشان در کل دنیا به ده تا پانزده گله هم نخواهد رسید .
 
اختلاط های رندوم و یا تعدیل های سلیقه ای و مشکلات اقتصادی در نیم قرن اخیر سبب پیدایش اسبهایی شده با دهها ضعف و اشکال ژنتیکی که از عمر کوتاهتر در قبال خدمت بیشتر به قیمت از بین بردن هوش طبیعی و یا دیگر فاکتورهای تاپ نهفته در آنها پاسوز زیاده‌خواهی بشر شده اند .
#صنعت_اسب_در_ایران