عضلات اسبها کند انقباض یا تند انقباض؟

بدن اسب از دسته تارهای متفاوتی تشکیل شده است برخی از این تارها خیلی سریع منقبض میگردند و خیلی سریع هم به حالت اولیه برمیگردند و برخی از تارهای دیگر با سرعت پایین تری منقبض و با همان سرعت نیز به حالت اولیه خود برمیگردند. 

در عین حال باید بدانیم هیچ اسبی نیست که بدنش کامل از یکی از این انواع تشکیل شده باشد و تارهای بینابینی وجود دارند که از نظر ویژگی های فیزیولوژیکی و عملکردی بینابین این دو نوع تار قرار دارند.
تفاوت در عملکرد عضلات اسبها با تارهای غالب تند وکند بشرح زیر است:

۱- اسبها با تارهای تند انقباض بیشتر توانایی بالاتری در سوزاندن چربی ها دارند
۲- اسبها با تارهای تند انقباض لاغر تر هستند.
۳- اسبها با تارهای کند انقباض دارای قدرت کمتری نسبت به گروه تند انقباض برخوردارند
۴- اسبها با تارهای تند انقباض دارای قدرت و توان بالاتری در وزن برابر خواهند بود.
۵- اسبها با تارهای تند انقباض با تمرینات مقاومتی خیلی سریعتر حجم میگیرند
۶- اسبها با تارهای تند انقباض با تمرینات مقاومتی خیلی سریعتر به قدرت و توان میرسند.

درصد فراوانی هرکدام از این تارها در بدن اسب توسط دو عامل ژنتیک (۴۰ درصد کند و ۶۰ درصد تند انقباض) و فاکتورهای محیطی مثل تمرینات ورزشی تعین می شود اما در اسبهای مسابقه این درصد به پنجاه درصد نزدیک میشود .

تارهای عضلانی کند انقباض در برابر خستگی مقاومند و به همین خاطر است که عضلات اندام حرکتی به طور ذاتی دارای تارهای کند بیشتری است و به اسب اجازه می دهند تا زمان زیادی را راهپیمایی کند و بدون اینکه سریعا احساس خستگی نماید سوخت اصلی تارهای کند انقباص چربی ها (تری گلیسریدها)  که این منبع انرژی می تواند مقدار زیادیATP تولید کند.

در حالی که تارهای کند انقباض برای دویدن و کورس مسافتی مناسب هستند اما به دلیل انقباضات کند مناسب برای رشته های انفجاری و سرعتی نیستند.

تعداد زیادی واریانت های ژنی وجود دارند که ساختار این نوع تارهای عضلانی را تحت تاثیر قرار میدهند. ACTN3 یکی از این ژن ها می باشد ، پروتئینی که این ژن تولید می کند در تارهای عضلانی تند انقباض به فراوانی یافت می شود و با بررسی این واریانت های ژنی، نوع تار عضلانی‌ اسب مشخص میشود و کمک می کند تا رشته و تمرینات ورزشی مناسب با ژنتیک اسب را جهت افزایش کارایی و بهبود عملکرد انتخاب شود .
#صنعت_اسب_در_ایران