همه چیز در مورد سبوس

یکی از باورهای رایج در مورد سبوس این است که مصرف آن اسب را گرم نگه میدارد و باعث آرامتر شدن آن میشود ولی این دو باور غلط هستند. در نظر بسیاری دادن سبوس به اسب مفید است و از سر محبت انجام میشود هرچند هیچ خاصیت مثبت تغذیه ای برای سبوس ثابت نشده است که نتوانيم از طریق بهتری براي اسب تامين كنيم.
سبوس پوسته ی بیرونی دانه ها است که قبل از آرد کردن از دانه جدا میشود. سبوس گندم حجیم و سبک است و شامل بعضی از ویتامینهای B میشود اما سبوس از نظر فیبر فقیر است و تقریبا10-12 درصد فیبر خالص دارد. 

بر خلاف باور رایج، سبوس خاصیت آرامبخش برای اسب ندارد. تحقیقات نشان داده است که سبوس باعث افزایش رطوبت مدفوع اسب میشود و اگر سبوس نامنظم به اسب داده شود باعث مشکلات گوارشی خواهد شد. در واقع تفاله ی چغندر و سویا دارای فیبر قابل هضم بیشتری هستند.
علاوه بر این سبوس فسفر زیادی دارد و کلسیم آن کم است، حالتی که به آن نسبت کلسیم به فسفر معکوس گفته میشود؛ اسب به کلسیم بیشتری نسبت به فسفر نیاز دارد و اگر این نسبت رعایت نشود و یا معکوس شود میتواند به مشکلات مزمن استخوانی و ارتوپدی در کره ها و بیماریهای متابولیسمی استخوانی در اسبهای بالغ منجر شود. اگر نسبت کلسیم و فسفر به درستی تنظیم شود سبوس زیانبار نخواهد بود.

با توجه به موارد گفته شده این سوال پیش می آید که در چه صورت مصرف سبوس برای اسب قابل قبول است. سبوس خاصیت هایی دارد مثل آب رسانی به اسب، رساندن دیگر مواد و داروها به اسب و افزایش انرژی جیره ی اسب. در کنار سبوس باید یونجه و تفاله ی چغندر یا دیگر منابع کلیسم وجود داشته باشد تا از مضرات آن جلوگیری شود. به طور خلاصه  به توصيه گروه رايمون سبوس باعث پیچیدگی بیشتر جیره ی اسب خواهد شد و در مواردی که استفاده می شود باید ملاحظات مشخصی رعایت شوند در نتیجه سبوس بهترین و ایمن ترین راه برای تنظیم جیره ی اسب نیست.


@dostdaran_asbe_iran