اولین و مهمترین موضوعی که یک سوارکار باید انجام دهد این است که شناخت کلی درباره رفتار اسب ها و چگونگی رابطه برقرار کردن با اسب را داشته باشد (که شامل چگونه نزدیک شدن به اسب،چگونه تیمار کشیدن اسب ،شناخت زبان بدنی اسب که انواع گوناگون دارد و ....)بعد از آموزشهای کامل در رابطه ، رفتار با اسب و یاد گیری کامل سواری بااسب ،نکات کلیدی و مهم برای استفاده بهینه از سواری و لذت سواری به نکات زیر دقت فرمایید.
۱ - اولین قدم قصد داشتن به سواری کردن است.اسبها حیوان های باهوشی هستند.اگر قصد زین کردن اسب را داشته باشید او کاملا متوجه این موضوع خواهد شد.اسب های تربیت شده و آرام و خونسرد معمولا آرام و بدون حرکت میایستند.ولی اسب های جوان و پر خون یا اسبهایی که تازه برای سواری آماده میشوند معمولا جنب و جوش زیادی دارند.
۲_ سوار و اسب باید یک روح دردو جسم باشند.ینی اسب باید بفهمد شما از اسباتان دقیقا چه چیزی میخواهید.اینجوری کارتون راحت تر میشه.لازم بذکر است حس ششم اسبها ۶ برابر انسانهاست.


۳_هنگامی که به اسب خودتان نزدیک میشوید حتماً با او حرف بزنید ،با لحن آرام و محبت (اسبها شاید معنی حرف ما را کاملاً نفهمند ولی از لحن صدایمان متوجه میشوند)
در موقع لمس کردن اسبتان سعی کنید استرس نداسته باشید ،چونکه کاملاً احساس شما را می فهمند و بر روی اسبتان تاثیر میذاره و اسبتان استرس پیدا میکنه.


۴_در انتخاب اسبتان توجه زیادی داشته باشید.
اگر هنوز به صورت حرفه ای سوارکاری نکردید سعی کنین یک اسب تربیت شده و سن بالا انتخاب کنید.
اسب متناسب با قد وزنتان باشد.

۵_قبل از سواری خودتان و اسبتان را ایمن کنید.کلاه وچکمه سوارکاری، تمیز کردن سم های اسب قبل و بعد سواری.بستن موچ بند یا بانداژ(بانداژ کار قبل از سواری و بانداژ استراحت بعد از سواری) به اسب و گذاشتن پد زیر زین و...

۶_رکاب هارا اندازه کنید.
روش تقریبی اندازه کردن رکاب ها به این صورت است که دستمان را مشت میکنیم و از محلی که بند رکاب ها بسته شده میگیرم.رکاب باید تا زیر شانه هابیاید.
همچنین اندازه کردن دقیق رکاب ها روی اسب امکان پذیر است.وقتی سوار اسب هستید پاهایتان را از رکاب در اورده و بصورت معلق نگهدارید.اگر رکاب به موچ پایتان برخورد کرد ، اندازه شماست.


۷_دستتان و مچ دستتان را هنگام گرفتن دستجلو ها بصورت یک خط افقی نگه دارید.هنگام گرفتن دستجلو ها آرنج نه باید بصورت قائم باشد و نه باید زاویه خیلی باز داشته باشند.بطوری که از آرنج شما تا دهن اسب یک خط صاف بنظر برسد.

۸_موقع سوار و پیاده شدن از اسب،از یک چارپایه استفاده کنید.یا اگر از رکاب ها برای این کار استفاده میکنید باید تاحدودی تعادل اسبتان به طرف راست باشد.چون فشاری که از طرف ما به اسب وارد میشود ممکن است باعث به هم خوردن تعادل اسب شود.یا ممکن اسبی هوس گاز گرفتن کند و ما بااین روش به او اجازه همچین کاری را نمیدهیم.
همچنین موقع سوار شدن باید خیلی دقت کرد که با نشیمنگاه خود ضربه ناگهانی به ستون فقرات اسب وارد نشود چون بسیار آسیب میرساند و تکرر این کار باعث ناکارایی اسبتان میشود.


۹_به هیچعوان موقع پیاده شدن و سوار شدن دسته جلو هارا رها نکنید.


۱۰_تعادل خودتان رو با نشیمنگاه (که نقش اصلی را در تعادلتان دارد) وساق های پایتان حفظ کنید.از دسته جلو برا حفظ تعادل استفاده نشود.زیرا باعث وارد شدن ضربه به دهن اسب میشود و در طول زمان اثر های دهن را از بین میبرد و دهنه دیگر آنچنان نقشی نخواهد داشت.
بهترین جا برای نشستن،مرکز ثقل اسب میباشد و آن هم در عمق زین قرار دارد



۱۱_رو اسب درست بنشینید.
بطوری که گوش و شانه و نشیمنگاه و پاشنه پا در یک خط عمودی قرار گیرند.
جوهر سوارکاری، نشست صحیح است.
پنجه ها بالا،پاشنه ها پایین یادتان نرود.
فقط پنجه پا روی رکاب میماند.اگر بیشتر ازین باشد ممکن است حادثه بیافریند.

۱۲_زبان برقراری ارتباط ما با اسب،ایجاد اثر هاست.
دونوع اثر وجود دارد:ساده_مرکب (مرکب مختلف است که به آنها اشاره نمیکنم)
بیشترین اثر ما به اسب باید توسط نشیمنگاهمان باشد(۵۰٪)
بعد از آن توسط ساقهای پایمان میباشد(۴۰٪)
وکمترین اثر توسط دستها اعمال میشود(۱۰٪)
اگر اثر هارا بخوبی یاد بگیریم میشود گفت دیگر نیازی به دهنه نیست.و همچنین میتوانیم از حداکثر توانایی اسبمان استفاده کنیم.

۱۴_موقع باز کردن دهنه،دهنه را به یکبار از داخل دهن اسب نکشید بیرون.دستجلو را از گردن اسب باز کنید.اجازه دهید اسب خودش دهنه رو بیرون بفرستد.
اگر بکشید ممکن است به دندان اسب آسیب برسد یا تعادل اسبتان بهم بخورد.

۱۵_موقع پیاده شدن سعی کنید اول پای راستتان را در داخل رکاب بیرون بیاورید و به اسب نشان دهید(بر طبق تجربه چندین ساله بنده متوجه شدم که بعضی از اسبها از لحاظ روانی، سوار تا پا را از رکاب در نیاورد اسب نمیایستد)
برای حفظ تعادل میتوانید از یال اسب یا قاچ جلویی زین استفاده کنین.باز هم عرض میکنم برای پیاده شدن وحفظ تعادل از دستجلو استفاده نکنید


۱۶_وقتی کارتان با اسب تمام شد نگذارید بلافاصله بعد از رفتن به باکس،آب بنوشد.زیرا به احتمال زیاد کولیک دهد بخصوص در فصل سرما،اسبتان سرما بخورد.از میوه های آب دار مثل هویج و سیب و هندوانه بدهید تا کمی از عطش بیفتد.

۱۸_درفصل گرما سعی کنید زیاد از اسبتان کار نکشید.یا اگر میخواهید سواری کنید صبح زود یا عصرها موقعی که هوا کمی خنک میشود اینکار را بکنید.زیرا اسبها دوام زیادی به گرما ندارند و احتمال تب کردنشان زیاد است.همچنین نورخورشید به مدت طولانی برای اسب مضرر است.

۱۹_در آخر از اسبتان تشکر کنید و برای تشویق به او جایزه ای بدهید.(هویج و قند و ....)
تشویق باعث میشود اسب از سواری دادن به شما خسته نشود و دفه بعد بهتر با شما همراهی کند.


۲۰_بعد از اینکه عرق اسبتان را گرفتید حتما زیرش پهن خشک(ترجیحا پهن اسب باشد)بریزید.زیرا اسب میخوابد و غلط میزند تا خستگی در کند