چقدر اسبتان را می شناسید؟ احتمالا خیلی کم. اما محققین در تلاشند به شما کمک کنند شناخت بیشتری نسبت به اسبتان پیدا کنید و در نتیجه بیشتر بتوانید باهم به تفاهم برسید!

 

یکی از حرفهایی که محققین برایتان دارند این است که اسبها یونجه خشک را دوست دارند، اما فقط زمانی که خوراکی های خوشمزه تر در دسترس نباشد.

اسبها بیش از هزار سال است که یونجه و علف خشک می خورند، از همان وقتی که ما آدمها یاد گرفتیم چنین چیزی برایشان درست کنیم. با این اشتهایی که اسبها علف خشک را می جوند احتمالا فکر می کنید خوشمزه ترین خوراکی دنیا برای آنهاست ... البته بعد از علف تازه.

دو نفر از محققین دانشگاه سوئد سه نوع علف را در اختیار اسبها گذاشتند تا آزادانه هرکدام را که می خواهند بخورند. نوع اول، علفهایی بود که بدون خشک کردن و با رطوبت بالا در بسته های پلاستیکی مخصوص بدون اکسیژن بسته بندی و نگهداری می شود (موسوم به baleage)؛ نوع دوم علفهایی بود که خشکتر از نوع اول بود، و علف خشک یا یونجه خشک که غذای مرسوم اسبهاست هم گزینه سوم را تشکیل می داد.

نمونه ای از baleage

 

خب، حتما حدس می زنید که انتخاب اول اسبها کدام بود: نوع اول, اولهای بسته بندی شده تازه. البته حواستان باشد که بسته بندی علف تازه به صورت baleage کار هرکسی نیست و باید از انواع مرغوب آن استفاده شود تا سلامتی اسب را به خطر نیندازد و خدای ناکرده موجب مسمومیت نشود.

اختصاصی دنیای اسب