پارگی قرنیه اسب

معمول ترین آسیب کره چشم شامل پارگی قرنیه می شود. این صدمه می تواند جزئی بوده و یا بسیار شدید باشد به طوری که کل کره چشم را به خطر بیندازد و از بین ببرد. دکتر ریچارد مک مولن، استادیار چشم پزشکی دانشگاه ایالت کارولینای شمالی می گوید آسیب قرنیه می تواند از یک خراش جزئی تا پارگی عمیق و کامل قرنیه متفاوت باشد: "گاهی اوقات یک خراش سطحی که ظاهرا فقط سطح قرنیه را درگیر کرده است ممکن است پیشرفت کرده و به نواحی عمیق تر راه پیدا کند – که می تواند در اثر عفونت ثانویه به قرنیه نفوذ یابد و عمق پیدا کند." دنیای اسب به شما توصیه می کند هرگاه چشم اسبتان دچار آسیب هرچند جزئی شد هرچه سریعتر او را به دامپزشک نشان دهید تا مطمئن شوید که وضعیت از این بدتر نخواهد شد. اگر چشم اسبتان در پی یک آسیب کزئی دچار عفونت شود خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید مشکلش بسیار جدی و شدیدتر می شود.
شدت بحرانی بودن آسیب قرنیه بستگی به چند عامل دارد، از جمله عمق آسیب و ضربه وارده (چرا که قرنیه چند لایه دارد)، و واکنش التهابی نسبت به آسیب – هم در سطح چشم و هم در لایه های عمقی. دکتر دویر می گوید: "عموما آسیب های سطحی جدیت کمتری دارند؛ بدترین وضعیت زمانی رخ می دهد که کل قرنیه و حتی خود کره چشم دچار پارگی شده باشد. این می تواند به معنای از دست دادن چشم باشد، اما گاهی هم ممکن است اینطور نباشد."



او می گوید: "آسیب سطحی چشم هم می تواند گاهی به شدت بحرانی شود چرا که ممکن است منجر به عفونت شدید گردد. به همین خاطر به محض آسیب دیدن چشم اسب باید او را به دامپزشک نشان داد. گاهی لازم است در همان دقایق اول اقدامات درمانی صورت گیرد.