پشت درد در اسب

آرتروز اسب، مناسب نبودن زین و فشار ناشی از سواری می تواند منجر به التهاب و درد پشت اسب شود.

اسب ها تقریبا در هر حرکتی که انجام می دهند از پشتشان استفاده می کنند. مهره ها، عضلات، تاندون ها، لیگامنت ها، و اعصاب پشت اسب حتی در ساده ترین حرکات پایه از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

حتی یک آسیب بسیار جزئی در پشت اسب می تواند برای او بسیار رنج آفرین باشد. مشکلات پشت می تواند اسب را بسیار تحریک و عصبی کند، و به همین علت است که شما خواننده دنیای اسب باید از علائم پشت درد اسب و نحوه درمان آن به خوبی مطلع باشید.

علائم پشت درد اسب
اگر اسب شما دچار درد پشت باشد، این علائم می تواند به شما در تشخیص این عارضه کمک نماید: در مراحل ابتدایی پشت درد، عملکرد اسب به طرز قابل توجهی کاهش می یابد یا تغییر می کند. در این حالت اسب یورتمه نمی رود و اینطور به نظر می رسد که با احتیاط و آهسته راه می رود. رفتار اسب نیز ممکن است تغییراتی پیدا کند. اسبی که دچار پشت درد است عصبی و تحریک پذیر می شود و تمایلی ندارد که شما پشتش را نوازش کنید یا دست بزنید. در هنگام سواری اسب با حالت تهاجمی می خواهد شما از پشتش پایین بیایید.

آیا اسب های مسن بیشتر دچار پشت درد می شوند؟
با اینکه بسیاری از اسب ها قادرند به مدت 15 سال یا بیشتر کار کنند، اما در سنین بالاتر احتمال بروز آسیب ها و مشکلات پشت در اسب بیشتر می شود. در اسب هایی که از آنها کار کشیده می شود معمولا با بالا رفتن سن احتمال بروز مشکلات پشت بیشتر است. علاوه بر این، احتمال اینکه این اسب ها در حین فعالیت بیفتند و دچار مشکلات دائمی پشتی بشوند نیز بیشتر است. بیشتر اسب ها تلاش می کنند که با درد پشت کنار بیایند و به همین خاطر شیوه حرکت خود را تغییر می دهند تا از ایجاد درد جلوگیری شود. این اسب ها به آرامی کار می کنند و این بستگی به دقت صاحب اسب دارد که بتواند تفاوت در شیوه حرکت اسب را تشخیص دهد.
ممکن است اسب در اصطبل دچار سانحه ای شود که به مشکل دائمی پشت منجر گردد. تغییر ناگهانی در رفتار اسب بارزترین علامت چنین آسیبی است. مثلا شما ممکن است شب اسب سالم را داخل اصطبل گذاشته باشید و صبح روز بعد اسبتان دچار درد و التهاب یا لنگی شده باشد.
در مورد اسب های پرشی اگر درد و ناراحتی پشت وجود داشته باشد ممکن است اسب از انحنا دادن به پشت خود و یا پرش به صورت کامل خودداری کند. اگر اسب با وجود درد اقدام به پرش نماید، ممکن است پیچ و تابی غیر عادی به بدنش بدهد تا از درد جلوگیری شود. تغییر رفتار اسب دچار مشکلات پشت در ابتدا اندک است، اما اگر درمان نشود به تدریج ماندگار شده و افزایش پیدا می کند. با این حال گاهی تشخیص اولین نشانه های درد پشت در اسب یا علت ایجاد مشکل در پشت اسب دشوار می شود، چرا که پدیده ای بسیار پویا است.

علت ایجاد پشت درد
درد پشت اسب می تواند به علت آسیب ها و فعالیت های مختلفی روی دهد. یکی از علت های رایج درد پشت در اسبهای مسن تر که فعالیت زیادی دارند، آرتروز زانوی پای عقب اسب است. در این وضعیت اسب برای اینکه فشار را از روی زانوی مبتلا کم کند، به عضلات پشت فشار بیش از حد می آورد که منجر به ایجاد مشکل در پشت می شود.
دامپزشک برای کشف علت درد پشت اسب می تواند از روش های مختلفی استفاده کند. او معمولا با معاینه اساسی جسمانی اسب آغاز می کند و به دنبال علل رایج ایجاد پشت درد در اسبها می گردد که همیشه مستقیما به خود پشت مربوط نمی شوند. در این مرحله دامپزشک می تواند از آزمایش های انعطاف، رادیوگرافی، بی حسی موضعی و بلوک استفاده کند که به تشخیص عارضه کمک می کند. این آزمایشات در شناسایی منشا ایجاد درد و شدت آن نقش بسزایی دارند.
اگر آرتروز به عنوان علت پشت درد در اسب شناخته شود، اغلب از تزریق مفصلی برای درمان درد استفاده می شود. مشکلات پای اسب که ممکن است در رادیوگرافی تشخیص داده شود نشان می دهد که از سم اسب به خوبی مراقبت نشده و نعل بندی او مناسب نبوده است. نامناسب بودن نعل یا اشکال سم می تواند منجر به لنگی اسب شود.
عدم تعادل زین یا سوار می تواند یکی دیگر از علت های ایجاد مشکلات پشت اسب باشد. بررسی زین اسب و هماهنگ کردن آن با بدن اسب هر 6  تا 12 ماه یک بار ضرورت دارد. انتخاب زین مناسب برای اسب برای سلامتی اسبتان بسیار اهمیت دارد. در صورتی که زین مناسبی انتخاب نکرده باشید وزن به صورت نامتوازن روی پشت اسب توزیع می شود و همین باعث بروز مشکلات بعدی خواهد شد.