شیر اسب قرن هاست که یک غذای لذیذ محبوب با عطر و طعم منحصر به فرد و یکی از غنی ترین لبنیات در جهان است و همانند خاویار بسیار گرانقیت اما ارزش هزینه اضافی را دارد چون جنبه دارویی داشته و باعث تقویت واقعی بدن و افزایش سیستم ایمنی و عدم حساسیت  ميشودو تحریک به متابولیک و عوارض دیگر شیرها را ندارد وبا داشتن تنها ٤٤کالری در هر ١٠٠گرم و داشتن آلبومین ، خود را متمایز میکند و حجم تولید این شیركم بوده و فقط در روز ١.٤لیتر میتوان انتظار داشت .

این شیر با داشتن چربى ،کلسترول و پروتئین كم و خاصیت جذب مواد سمی از خون به دارویی ضد سرطان و ضد حساسیت مبدل شده است که بسیاری از داروسازی ها به دنبال استخراج این نوع شیر در محیط آزمایشگاه هستند.

البته، لوازم آرایشی و بهداشتی که از شیر اسب ساخته میشود بسیار گران  بوده و اما مشتریان خاص خود را  دارد و لابراتورهای مطرح همواره در تلاش اند تا محصولات ارزانتری از این ماده تولید کنند.

از مشتقات این شیر میتوان به پنیر محصول جنوب فرانسه نام برد که از شیر اسب عرب که محبوبیت خاصی دارد در آن منطقه نام برد که فقط در هتل های پنج ستاره سرو میشود و در ردیف خاویار قراردارد.

کشور انگلستان، بولیوی، تبت، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرو و بومیان آمریکای جنوبی از شیر اسب در خوراک خود استفاده میکنند و برخی از این کشورها توانسته اند ازاین هدیه اسب در تولید دارو و علم پزشکی تأثیرات بزرگی را حاصل نمايند.

یک کارشناس ارشد وزارت کشاورزی قرقیزستان ضمن تشریح برخی از ویژگی های درمانی شیر مادیان، ظرفیت تولید این شیر را در این کشور سالانه ٣٥هزار تن ذکر کرد.

آسانبای ریسکولوف از افزایش ٥٠هزار رأسی تعداد مادیان های قرقیزستان خبر داد و گفت: این کشور هم اکنون ٣٧٨هزار رأس مادیان دارد که دلیل این میزان رشد از افزایش مصرف شیر مادیان ناشی می شود.

وی اظهار داشت: هر چند قرقیزستان پتانسیل توسعه این صنعت و حتی صادرات ماست مادیان (قومیس) را دارد، اما گسترش بیماری های مسری سبب شد که صادرات محصولات دامی از سال ٢٠٠٦ممنوع شود و این در حالی است که دامپزشکان برای خروج از این اوضاع تلاش می کنند.

ریسکولوف گفت: علاوه بر ارزش دارویی شیر مادیان، این شیر می تواند به رفع برخی از نارسایی های اقتصادی خانوارهای قرقیزستان که یک کشور کشاورزی است و 70 درصد جمعیت آن در روستاها زندگی می کنند، کمک کند.

کارشناس ارشد وزارت کشاورزی قرقیزستان با بیان آنکه هر خانواده برای ارتزاق راه و روشی را پیدا می کند، گفت: هرچند پرورش اسب در گذشته تنها در اختیار ثروتمندان بود اما امروز کشاورزان متوسط به بالا نیز می توانند اسب پرورش دهند.

متخصصين تغذیه ميگويند: 
تصفیه خون، پاک کردن مواد زاید شیمیایی از بدن، افزایش میزان هموگلوبین خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، پاک کردن پوست و در مجموع بهبود شرایط فیزیکی بدن تنها بخشی از خواص درمانی شیر مادیان است.